Jeff Koons a Napkirálynál

Jeff Koons, a modern művészet egyik legelismertebb alakja, "párbajra hívja" XIV. Lajost, a Napkirályt. Szeptember 10-től a versailles-i kastély termeiben és kertjében lesz látható 17 műve.

Ezek között van a Balloon Dog-Magenta, egy három méter magas kékeslila, átlátszó kutya-ballon, amely a Herkules-teremben fog trónolni. (2006-ban már kiállították Velencében, ott lebegett a Gran Canale felett, a Grassi-palota bejáratánál). Az 1986-ban készített és immár a 20. század egyik szimbólumává vált Rabbit, az acélnyúl a Bőség termét foglalja el. A Lobster, a két és fél méteres narancsszínű languszta a Mars-teremben lesz látható, míg a Hanging Heart, a felfüggesztett vörös-arany színű szív a királyné hálószobáját díszíti - írta a Corriere della Sera című olasz napilap.

A kastély, az európai abszolutizmus jelképe, ezektől a furcsa alkotásoktól kétségtelenül teljesen más jelleget ölt. Nem is tetszik mindenkinek. Edouard de Royere-nek, a francia Nemzeti Örökség alapítvány létrehozójának és a kastély magánfinanszírozójának biztosan nem. Mint kifejtette, bár "nem ellensége a modern művészetnek", sokkolta a hír. Úgy gondolja, hogy Koons alkotásai nem valók erre a "szent és varázsos" helyre, amelynek emlékét még a messziről érkezett turisták is Franciaországgal azonosítva viszik magukkal.

De Royere szavaival elindította a vitát. Massimiliano Gioni, a New York-i Modern Művészetek Múzeumának, a MoMA-nak az időszakos kiállításokért felelős igazgatója úgy véli: a hely valóban szent, de ugyanakkor szimbóluma egy elmúlt Európának, amelyet a történelem "kisöpört".
"Koons az a művész, aki tökéletesen ábrázolja birodalmunknak ezt a dekadens pillanatát, amelynek ábrázolására Versailles a legmegfelelőbb hely. A túlzások és a luxus dicsőítése alatt Koons láttatja a romlást és halált" - mondta.

Anna Coliva, a római Borghese múzeum igazgatója szerint az 1930-as évekig megszokott volt, hogy a kortárs művészek a hagyományos múzeumokban állítottak ki. "Nincs ebben semmi botrányos. A múzeumoknak nem szent helyeknek kell lenniük, hanem a kutatás, a keresés helyeinek" - tette hozzá.

Koons retrospektív kiállítását az idén tavasszal 750 millió dollárra biztosították a chicagói Modern Művészetek Múzeumában. Ez eddig a legmagasabb összeg, amellyel élő művész műveit biztosították.
Forrás: MTI