Elektromos bérautók

Négyezer elektromos bérautóból álló flottával enyhítené Párizs közlekedési és környezetvédelmi gondjait Bertrand Delanoe polgármester, a nagy sikerű közösségi kerékpárkölcsönző hálózat atyja.

A Vélib rendszer tavaly nyáron indult, és az 1500 automata állomáson mostanáig összesen 29 millió alkalommal kölcsönözték ki a 16 ezer ezüstszínű - és magyar gyártmányú - bérbiciklit. 200 ezren éves bérletet is váltottak, sok autós viszont nem szívesen ül át a nyeregbe. A Vélib után Autolibnek nevezett kölcsönzőrendszer azonban egyre több autóbarát párizsinak tetszik.

Delanoe terve különösen azok körében népszerű, akinek van már jogosítványuk, de még nincs autójuk. Annick Lepetit, a közlekedési ügyekért felelős polgármester-helyettes szerint éppen ők, az első autó megvásárlására készülő fiatalok a legfőbb célcsoport. Az "oszd meg és vezess" elven működő szolgáltatás arra ösztönözheti őket, hogy saját autó helyett a környezetbarát elektromos bérautókat használják.

A négyezer kocsit a külvárosokkal együtt összesen 700 állomáson lehet majd kibérelni és leadni. A kölcsönzési díj összege egyelőre nem ismert. A rendszer a tervek szerint 2009 második felében indul.

Az Autolibnek az ingázók is hasznát vehetnék. Például Abeyokoon Kapugoda, aki egy külső kerületből jár be dolgozni minden nap. "Ha a kocsit egyszerűen le lehetne adni egy Autolib-állomáson, akkor én is bérelnék. Nem kellene órákig keringeni, mire találok egy parkolóhelyet" - mondta az 50 éves pincér.

Kritika is éri a tervet, főként egy egészen meglepő irányból; a zöldek attól tartanak, hogy a közösségi kocsik az autóhasználat visszaszorítása helyett inkább tovább növelik az autófüggőséget. Denis Beaupin, a környezetvédelmi ügyekért felelős zöldpárti alpolgármester szerint csak úgy lenne szabad kiépíteni a hálózatot, ha a kocsikat ugyanazon az állomáson kellene leadni, ahol kibérelték. Ez biztosítékot jelentene arra, hogy csak a legszükségesebb esetben vegyék igénybe a szolgáltatást - mondta.

A Greenpeace franciaországi szervezete ugyanakkor támogatja a városházi kezdeményezést. "A fogyasztók manapság Ikeába járnak meg más helyekre, amelyeket autó nélkül nemigen lehet megközelíteni. Az Autolib ezért jó kiegészítője lenne a tömegközlekedési hálózatnak azok számára, akiknek nem telik kocsira" - mondta Pascal Husting, a Greenpeace France elnöke.
Forrás: MTI