Fel, világosodás

A sznobok hosszú időn át lenézték, de a rozé most mégis reneszánszát éli Franciaországban. Elsősorban új szerepben: aperitifként, mert könnyebb és olcsóbb, mint a megszokott étvágygerjesztők.

Részesedése az összborfogyasztásból az utóbbi tíz évben nyolc százalékról 21 százalékra emelkedett Francois Millo, a Provence-i Bortanács elnöke szerint. Szakértők szerint egyedül ebből a borfajtából növekszik a termelés az utóbbi években. Ennek oka egyrészről, hogy egyre jobb rozék készülnek, másrészt viszont a fogyasztók ízlésének változása: megnövekedett a kereslet a könnyebb borok iránt.

Párizsban, az elegáns Saint-Germain-des-Pres negyedben fekvő, legendás Lipp sörözőben - Jean-Paul Sartre és Simone de Beauvoir törzshelyén - a tulajdonos kedvezményes áron kínálja a hagyományos aperitifeket, az ánizspálinkát, a vodkát és a gint, mégis a legtöbb vendég rozét kér. A tulajdonos szerint ennek oka, hogy manapság "az emberek jobban kímélik a pénztárcájukat, józanok akarnak maradni, és sokkal jobban félnek a közúti szondázásoktól".

"Ezentúl a rozé egyszerű, de kifinomult, igényes és nagyon demokratikus ital a vörösökhöz képest" - magyarázza Gilles Masson, a dél-franciaországi Vidauban Rozékutató és -Kísérleti Központjának igazgatója. És noha a világ rozétermelésének többségét (10 százalék) még mindig a gallok adják, nőtt a termelés Dél-Amerikában, az Egyesült Államokban és a Magreb országaiban is.

Forrás: MTI