Audi Q7 3.0 V6 TDI quattro teszt

Az egyre nagyobb tétekben zajló SUV-partiban az Audi sokáig várt, mielőtt belépett a luxusterepjárók piaci pókerjátszmájába. Közismert, hogy blöffölni nem szokás Ingolstadtban, és a négykarikások türelmesen kivártak.

A mai luxusterepjárók gyártói közül kevesen adnak egyszerre hétszemélyes, prémium minőségű utasteret, kifinomult összkerékhajtást, csendes, takarékos, egyben bivalyerős motorokat és mindehhez nagyfokú presztízst. Leginkább a versenytársak legerősebb tulajdonságait kellene összeadnunk, ha a Q7-hez fogható járművet akarnánk létrehozni, és az Audi pontosan ezt tette. A sikerre bizonyíték a rengeteg, előjegyzésben elkelt autó, és hogy emiatt a gyártási kapacitást nemrég 50 százalékkal kellett megnövelni. Mindezt még az amerikai bevezetés előtt (!), ahol borítékolhatóan újabb sikereket arat a praktikus családi járművek, luxuslimuzinok és komoly tudású terepjárók tulajdonságait egyesítő Audi Q7.


Alap és extra


Menetpróbára - a Porsche Győr jóvoltából - egy háromliteres dízelmotorral szerelt, 233 lóerős, összkerékhajtású modellt kaptunk, melynek alapára 14,2 millió forint, de a jól felextrázott tesztautó közel 21 milliót kóstált (még 250 Ft/euró árfolyamon!). Alapfelszereltségként első-, oldalsó és függönylégzsákok, blokkolás- és kipörgésgátló, lejtmeneti és vontatmány-fokozatba is kapcsolható menetstabilizáló elektronika (ESP), kétzónás automata klíma, CD-s hifiberendezés, ködlámpa, multifunkciós kormánykerék, könyöktámaszok, fény- és esőérzékelő rendszerek, tempomat, matt fekete dekorbetétek járnak.


Ezeket tesztautónkban ízléses sötét diófával helyettesítették, de volt még sok más fontosabb extrafelszerelés is. A polírozott alumíniumbetétek és kilincsek mellé jól illett a külső krómcsomag és a világos bőrkárpit. A kontrasztlakkozott fényezéshez is passzoltak a 20 colos titánszínű felnik.
A DVD-s navigációs rendszer és a Bose-HiFi több mint egymilliót ért, és ha az eddigiekhez hozzáadjuk a telefonkihangosítás, a memóriás vezetőülés, a kanyarfény-funkciós bi-xenon fényszórók, a külső-belső világítás, az adaptív légrugózás és a nagyon kényelmes kulcsnélküli beszálló-indító rendszert valamint a jármű útját precízen kirajzoló parkolóradart, a légnyomás-ellenőrző és a 4 zónás klíma árát, nagyjából kijön a 20,75 millió forint.


A ruha alatt


A hatsebességes, kézi üzemmóddal és sportfokozattal kiegészített Tiptronic váltó különösen hatásosan viszi át a négy kerékre a motor 500 Nm-es nyomatékát, induláskor nagyon meggyőző gyorsulásra képes az extrákkal bő 2,3 tonnát nyomó Q7. (A gyárilag 0-100 km/órára megadott 9,1 másodperc is jóval rövidebbnek érződik.)


Ebből a képességéből országúton sem veszít: mérésünk szerint úgy gyorsult 80-ról 120 km/órára 7,6 másodperc alatt, hogy az automata váltó a gázpedál tövig nyomására még 1-2 másodpercig "gondolkodott". Sportfokozatban a reakció jóval direktebb, a gyorsulás így 5-6 másodperc körüli, vagyis a sportautókhoz hasonlóan lehengerlő országúti sprintekre képes a Q7. A (légrugókkal) 216 km/órás végsebesség jelzi, hogy a sztrádákon sem kerül alárendelt szerepbe.
Az új rendszerű quattro-hajtás alapesetben hátra 60, előre 40 százalékot ad a nyomatékból, ami sportos kanyarvételt, minimális hajtási befolyásokat és egyben biztos útfogást nyújt.


Útközben


A 6. sebességfokozatban 90-nél 1750 a percenkénti fordulatszám, és a háromezres V6-os turbódízel innen már azonnal gyorsul. Utazókocsinak is kiváló a Q7, a szokásos autópálya-tempónál motor- és szélzajt szinte nem is érzékelnek a bent ülők. Az iránytartás minden körülmények között példás, a nagy terepjáró az Audi-limuzinok színvonalával azonos menetkomfortot és dinamikát nyújtja, különösen az adaptív légrugózással. A második sor egyes ülései hosszirányban is állíthatók, mindkét hátsó üléssor lehajtható, így akár 2035 literes csomagtér alakítható ki. A beltér a kategóriában páratlanul tágas, de a jól átlátható karosszéria óriási méretei dacára könnyedén vezethető. Kíméletes üzemmódban pontosan a gyárilag megadott 10,5 literes átlagfogyasztást mértük, a mintegy 250 kilométeres tesztút során.


Terep és bevásárlás


A rendelhető légrugózás segítségével a szabadmagasság 180 millimétertől egészen 240 milliméterig változtatható. A "terep" üzemmód 205 milliméter szabadmagassággal és a megfelelően adaptált csillapítás-szabályzással a gyár szerint lehetővé teszi az autózást a kihívást jelentő terepen is - ezt nem próbáltuk, de nincs okunk a kételkedésre.


Nehéz tárgyak csomagtérbe emelésekor a kocsi hátulja egyszerűen, a csomagtartóban lévő gombbal lesüllyeszthető. Ha heten ülnek az autóban, a poggyásztér legfeljebb a kézitáskáknak elég, de öt üléssel már 775 literes, ráadásul profi csomagrögzítő rendszerrel szerelték fel. Az ötödik ajtó a távirányítóval is felnyitható és gombnyomásra záródik. Az utastérben nem kevesebb, mint 28 féle üléselrendezési és rakodási lehetőségből választhatunk - és ez csak pár példa az átgondolt, felhasználó-központú tervezésre, ami az Audi Q7-et általánosságban jellemzi

Forrás: 4x4online.hu