Közös kiállítás

Kínai, német és magyar művészek - a pekingi nyári olimpiai játékok küszöbönálló megnyitója elé időzített - közös kiállítása nyílt a hét végén a berlini magyar kulturális intézetben, a Collegium Hungaricumban (CHB).

Az intézet Moholy-Nagy Galériája nyári kiállítását - amelynek címe Mennyei béke 1919-2008 - a huszadik század egyik időtálló témájának, "a béke diktatúrájának" szenteli, annak a korszaknak, amely a magyar származású amerikai történész, John Lukacs szerint 1914-ben kezdődött, legalább 1989-ig tartott, és nagy valószínűséggel ma is tart.

A fotó, a film és a szobrászat területeit egyaránt felölelő kiállítás az 1919-es, 133 napig tartó Magyar Tanácsköztársaság és Mao Ce-tung (Mao Zedong) kulturális forradalmának néhány jelentős, az ideológia és a propaganda területén megnyilvánult egyezését kívánja megragadni.

A szervezők szerint a kínai olimpia "Janus-arca" indokolja, hogy a válogatás Tibettel foglalkozó kínai munkákkal kezdődik, majd a kínai kulturális forradalommal a mai napig foglalkozó legnevesebb kínai fotó- és filmművészek munkái kerülnek bemutatásra.

A "magyar rész" Magyar Dezső Agitátorok című filmjével vezeti be a diktatúra, a forradalom és a béke értékváltozásainak problémáját. A Kádár-korszak idején, 1969-ben készült filmben mindenekelőtt azok a gyárcsarnokok láthatók, ahol annak idején a budapesti kommunista propagandakultúra is kialakult. A kiállításon Magyarországot ezen kívül a Munkácsy Mihály-díjas képzőművész és művészetszervező, Galántai György, valamint Siklósi Szilveszter és Jancsó Nyika, továbbá Benedek Mari és Németh Dániel magyar és kínai tárgyú munkái képviselik.

A kiállítás a berlini és pekingi Alexander Ochs Galleries, a budapesti Balázs Béla Stúdió és az Artpool Művészetkutató Központ támogatásával valósult meg, s szeptember első hetéig tart nyitva.
Forrás: MTI