Saját galériát szeretne a Tretyakov volt vezetője

Önálló modern művészeti galériát nyitna a moszkvai Tretyakov képtár kortárs gyűjteményének állásából a közelmúltban elbocsátott vezetője, Andrej Jerofejev. A szakember erről pénteken beszélt Debrecenben, ahol előkészíti a Modem Modern és Kortárs Művészeti

Arra az újságírói kérdésre, hol nyitná a galériát, annyit mondott: Moszkvában, majd nem kis éllel hozzátette: nem Szibériában.

Andrej Jerofejevet ugyanis - mint elmondta - azért rúgták ki állásából, mert "tabukat döntögetett". Megrendezte például Moszkvában azt a cenzúráról szóló kiállítást, amelyen kis lyukakon keresztül lehetett megtekinteni 2006-ban betiltott műveket. Olyan tabutémának számító műveket mutattak be, amelyek a meztelenséget, a szexualitást; a hivatalostól eltérő beszédet, vagyis a káromkodást; valamint a vallási jelképek, vallási témák sajátos kontextusba helyezését dolgozták fel.

Mindezért büntető feljelentést is tettek ellene, a bírósági tárgyalás 2-3 hét múlva kezdődik. Andrej Jerofejev Moszkvát most is csak ügyészi engedéllyel hagyhatta el, hogy Debrecenbe utazhasson, mert ő a Modem Modern és Kortárs Művészeti Központban augusztusban megnyíló, Lenin visszamegy a sírba? című szocart kiállítás kurátora.

A szocartot úgy jellemezte, mint "a tartalom és a megvalósítási mód óriási diszharmóniája". Példakánt az egykori KGB-főnök, majd pártvezér Andropovot említette, akit kis faszoborként, lokátorokra emlékeztető hatalmas, mozgó fülekkel ábrázoltak.

"A szocart művész úgy állítja be magát, mint a társadalom naiv tagja, aki szereti a hazáját, a vezéreit, csak nem érti a hatalom nyelvét, ezért a maga naiv nyelvén kíván beszélni" - mondta Jerofejev, majd hozzátette: éppen ez a hatalom képének lerombolása, s ami miatt a szocart művészekkel nem igazán tudott a hatalom mit kezdeni.

Jerofejev szerint a szocart művészé nem a partizánszerep, nem a hatalom heroikus ellenségének képe, hanem félig-meddig a bolond ember szerepe, aki előugrik egy sarokból, szamárfület mutat és elfut. "Mérgező nevetéssel lép fel, ennek eredményeként az egész társadalom nevetett, és a szovjet hatalom befejeződött" - fűzte hozzá.

Saját maga és munkatársai Tretyakov képtári tevékenységéről elmondta: az elmúlt hét évben arra törekedtek, hogy átírják a korábbi képet és a valódi orosz művészetet mutassák be. Vezetőik viszont régi típusú emberek voltak, akik nem tudtak mit kezdeni azzal, hogy nem kapnak instrukciókat felülről.
"Egy éve aztán megnyílt az ég, megszólalt az orosz kulturális miniszter, mondván: a modern orosz művészet nem más, mint Oroszország szégyene" - mondta Jerofejev, megjegyezve: olyan folyamat kezdődött, ami az ultrajobboldal hangját erősíti fel, miszerint "minden művész szégyenfolt, kéjvágyó figura, akit el kell pusztítani".

Hozzátette: e folyamat eredményeként megkezdődött mindannak a felszámolása, amit 7 éve csináltak, őt elbocsátották, a részlegét megszüntették, de még azt az épületet is lebontják, ahol a részleg működött. Oroszországban a modern művészet marginalizálása folyik - jegyezte meg.
Az MTI érdeklődésére Andrej Jerofejev elmondta, hogy a közelmúltban Párizsban nagy sikert aratott szocart kiállításra 85 alkotást nem engedtek kivinni, ami "a cenzúra óriási jelenlétét tanúsítja". Debrecenben szeretnének ezek közül is mind többet bemutatni, a részletekről megkezdték a tárgyalásokat Gulyás Gáborral, a Modem igazgatójával.

Utóbbi a debreceni kiállítási menetrendről elmondta: július 10-én nyílik meg az 1949-1955 közötti magyar képzőművészetet reprezentáló szocreál kiállítás. Az erre érkezett óriási Sztálin-szobor már látható volt a sajtótájékoztató szomszédságában. Július második felében filmek, plakátok segítségével mutatják be a "hétköznapi kommunizmust", majd augusztusban karikatúrákkal, képregényekkel folytatódik és a nagy érdeklődéssel várt szocart kiállítással zárul a nem mindennapi bemutató sorozat Debrecenben.
Forrás: MTI