No smoke-ing!

Nagyobb lesz a dobozokon a fekete keret, a boltokban pedig kevesebb felület jut erre a célra a tervek szerint. Szigorodik a dohányterméke reklámja egy a héten elfogadott törvényjavaslat szerint. Legutóbb 1999-ben szigorítottak a cigaretták reklámjain.

A fekete keret nagyobb lesz a dobozokon, a boltokban pedig kevesebb lesz a dohányreklám a tervezet szerint. A boltokban egyetlen plakáton hirdethetnek cigarettát.

Félix Péter, a Füstirtók Egyesület elnöke szerint sok gyerekhez a reklámokon keresztül jut el a cigaretta. "Olyan 15-20 év múlva ezrek fognak 40 évesen meghalni tüdőrákban, ehhez képest persze, hogy el van késve, de még mindig jobban örülünk ennek, mintha nem szavazták volna meg" - mondta a Híradónak.

A hazai dohánygyárak szerint viszont az új törvény túl szigorú lesz.

Európában az egyik legszigorúbb dohányreklám-szabályozásra készülnek Nagy Britanniában. Az ottani törvényjavaslat szerint a cigaretták dobozain nem szerepelhet márkajelzés, és a gyár logója sem. Japánban viszont a dobozokon nem a leszokásra, hanem kulturált dohányzásra buzdítanak.

A dohánygyárak hazai szövetsége szerint a változó szabályozástól nem fognak kevesebben dohányozni. Ha mégis, az a gazdaságra lesz rossz hatással.

Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke azt mondta:
"Az állami költségvetésnek tavaly 365 milliárd forintnyi jövedéki adó és áfa bevétele volt a dohánytermékekből és ebben az esetben több tízmilliárdos bevételkiesésről lehet beszélni."

Egy 2004-es felmérés szerint a dohányzás okozta betegségek évente több mint 140 milliárd forint kárt okoznak Magyarországon.
Forrás: Híradó