Dongóinvázió a Maros partján

Az eső ellenére több tucatnyi "dongó" zümmögött a Maros-parton pénteken, Makón azonban nem nagytestű rovarok gyűltek össze a folyó közelében, hanem az ötvenes években Székesfehérváron gyártott kerékpárokra szerelhető Dongó segédmotorok szerelmesei találko

Bíró Ferenc immár második alkalommal szervezte meg az országos dongós találkozót, börzét és versenyt, melyre mintegy 40-45 vendég érkezett az ország minden szegletéből és a határon túlról.

A háromnapos rendezvényen a résztvevők megismerkedhettek egymás kétkerekűivel - többek között egy motorizált tandemmel is -, s ha az eső egy kicsit alábbhagy, ügyességi és gyorsasági versenyeken vehetnek részt, szombaton Nagyszentmiklósra, vasárnap pedig Óföldeákra kirándulnak - mondta a szervező.

A dunántúli dongósokat összefogó Juhász János felelevenítette, hogy a kerékpárokra szerelhető segédmotorok gyártásának ötlete 1953-ban merült föl Magyarországon, a vidéken élők közlekedésének megkönnyítése érdekében. A lehetőségeket számba véve a magyar mérnökök úgy döntöttek, hogy egy olasz motort "adaptálnak". Az első Dongókat 1954 augusztusában gyártották a székesfehérvári Vadásztölténygyárban, ahol minden szükséges eszköz megvolt az egyszerű technológiát igénylő motorok előállításához.

A kétütemű motorok sorozatgyártása egy esztendővel később kezdődött el. A boltokban 1480 forintért lehetett megvásárolni, ami akkor jó kéthavi átlagfizetésnek felelt meg. Kapható volt kerékpárral együtt is, körülbelül 2200 forintért. A léghűtéses, 38 köbcentiméteres motorok legnagyobb teljesítménye 0,8 lóerő 4600-as percenkénti fordulatszámon.

A motor nagy előnye volt, hogy a korabeli kerékpárokra két csavarral föl lehetett erősíteni, fogyasztása csekély, 100 kilométerenként 1-1,5 liter benzin, s karbantartása sem igényelt különösebb műszaki ismereteket.

A csupán 1957-ig gyártott Dongók vesztét a segédmotor-kerékpárok megjelenése okozta, a kétsebességes, kényelmesebb járművek kiszorították őket a piacról - mondta Juhász János, aki szerint ma néhány száz Dongó lehet még Magyarországon.

Veteránmotoros körökben az aprócska segédmotorral felszerelt kerékpárok igen népszerűek, volt olyan találkozó, melyen egy Dongót választottak közönségdíjasnak a látogatók.
Forrás: MTI