Metróépítésben is le vagyunk maradva

Külföldön szinte mindenhol olcsóbban építettek metrót, mint amennyibe a 4-es metró kerül majd - írja a Magyar Hírlap kedden. A lap emlékeztet arra, hogy a budapesti 4-es metró megvalósíthatósági tanulmánya a nyomvonaltervvel 1994-ben készült, a beruházás,

A metróépítés költsége folyamatosan emelkedik, s habár a beruházás még az elején tart, már túllépte az ötszázmilliárd forintot.

A cikkben kiemelik Prágát, ahol a rendszerváltás óta tizennégy metróállomást épített, és mindehhez csak 2000-ben kapott először állami támogatást. Legutóbb például több mint 4,6 kilométerrel és három új megállóval bővült a prágai metró. A beruházás értéke 155 milliárd forint volt, azaz kevesebb, mint 34 milliárdból létesült a metróalagút minden kilométere. A 4-es metrónak ma több mint ötvenmilliárdból épül meg ekkora szakasza; igaz, hogy a költségek tartalmazzák a felszíni rendezés költségét, illetve a folyómeder metszése is drágítja a beruházást.

Madrid három év alatt 96 milliárd forintból megépítene egy, a budapesti 4-es metróhoz hasonló földalattit - idézi az Inforádiót a lap. Madrid tartomány kormánya az elmúlt négy évben kilencven kilométer új metrót és nyolcvan állomást épített a spanyol fővárosban. A munkálatok során a város különböző pontjain 17 építkezés folyt, egyszerre tíz alagútfúró dolgozott. A vonalak fele mélyalagútban fut, a másik fele olcsóbb szerkezetű felszínközeli. A teljes projekt összesen 4,4 milliárd euróba, azaz 1086 milliárd forintba – a budapesti 4-es metró árának alig a kétszeresébe – került.

A következő négy évben a spanyol fővárosban további 75 kilométer metró, elővárosi vasút és úgynevezett metróbusz épül. A madridi hálózaton a menetjegy ára egy euró, azaz húsz forinttal olcsóbb, mint a BKV-vonaljegy - írja a Magyar Hírlap.
Forrás: MTI