Nem összehasonlítható a két képességvizsgálat

A negyedik osztályosok alapkészségeit áttekintő felmérés és a hatodik, nyolcadik, tizedik évfolyamon végzett kompetenciamérés egymással nem összehasonlítható és átváltható vizsgálat - közölte Brassói Sándor, az oktatási tárca közoktatási főosztályvezető-h

A minisztériumi szakembert a távirati iroda annak kapcsán kérdezte meg erről, hogy sajtóhírek szerint a diákoknak a negyedik osztályban ugyanazokat a feladatsorokat kellett megoldaniuk, mint tavaly, illetve tavalyelőtt.

Brassói Sándor hangsúlyozta: a negyedik osztályban alapkészségeket mérő, diagnosztikus vizsgálat történik, míg a másik három évfolyamon klasszikus kompetenciamérés zajlik.

A kettő között semmilyen szakmai, pedagógiai átjárhatóság nincs, másként mérnek, más célból és más mérőeszközöket használnak, az eredmények sem átjárhatók - mondta.

Kiemelte, hogy a negyedikeseknél használt mérőeszköz évek alatt kifejlesztett standard, amit kipróbált módszerként alkalmaznak minden évben. Arra alkalmas, hogy a 10 éves kisdiákoknál kimutassák, melyek lehetnek a gyenge pontok: nem megy az írás vagy problémák vannak matematikából, az átváltásnál. Ennek alapján a pedagógus látja, hogy bár korábban már gyakorolták ezeket a típuspéldákat, mégis gond van, valamin változtatni kell. Azt is szeretnék, ha a gyerekek szoknák ezeket a helyzeteket. A szakember jelezte, hogy jövőre ugyanezt a mérőeszközt fogják ismét használni.

A feladatok húsz tesztfüzetben vannak szétosztva, s az interneten elérhetők.

Az iskolák 4. évfolyamán végzett, a korosztálynak megfelelő alapkészségeket és képességeket vizsgáló felmérésen az idén 2.315 intézményben 96.517 diák vett részt.
Forrás: MTI