Újdonságok a repüléstörténeti kiállításon

Ezer lóerős csillagmotorral, a magyar repüléstan egyik legelső alkotásának másolatával és idősebb Rubik Ernő által tervezett repülőgéppel gazdagodott a Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási tárlata, amelyet május 1-től láthat ismét a közönség

A csillagmotor egy speciális dugattyús belsőégésű motor, amelynél a hengerek egy síkban, körben helyezkednek el és egy csillagra emlékeztetnek - innen az elnevezés. A csillagmotort jelenleg is használják: az An2 típusú repülőgépeket emeli a levegőbe. "Érdekes adat, hogy ha egy órán keresztül használnák - amit nem szabad -, akkor 400 liter benzint fogyasztana" - mondta a távirati irodának Szabó Attila muzeológus.

A tárlat másik újdonsága Svachulay Sándor repülőgép-konstruktőr 1910-es időszakból való repülőgépének, a Kolibrinek a replikája. Az érdekes formájú repülőgép a magyar aviatika legelső alkotásainak egyike volt - hangsúlyozta Szabó Attila.

Az ultrakönnyű kategóriájú R-32 UL repülőgép Esztergomból származik és terveit a Kossuth-díjas Rubik Ernő repülőgép-tervező vetette papírra. Ez volt az utolsó előtti terv, amit készített - tette hozzá a muzeológus.

A Közlekedési Múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási állandó kiállítása, amelyet tavasztól őszig láthat a közönség, 3500 négyzetméteren mutat be 42 légi járművet - egy helikoptert és 41 repülőgépeket -, mintegy 50 repülőgépmodellt, továbbá repülőgépmotorokat és egyenruhákat. A kiállításon az űrkutatás, űrhajózás eredményeivel is megismerkedhetnek a látogatók.
Az állandó kiállításra az idén október 12-ig várják az érdeklődőket a Városligetbe.
Forrás: MTI