A kormány megsegíti a BKV-t

A kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV-nak azért, hogy a cég ne kerüljön adósságspirálba - mondta Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár és Demszky Gábor főpolgármes

A tanácskozáson részt vett Dióssy Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Újhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára, Hagyó Miklós és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes, valamint a BKV felsővezetői.

Az idei tőkepótlás forrása előfinanszírozás, amelynek a módját még keresik - válaszolta az MTI kérdésére Keller László. Demszky Gábor hozzátette: elképzelhető például fővárosi vagyonelemek értékesítése, amelyek bevételéből autóbuszokat lehetne vásárolni. Demszky beszámolt arról, hogy a BKV-nak legalább 5-6 milliárd forintra volna szüksége a műszaki színvonal fenntartásához és ugyanannyi a fejlesztésekre. Keller és Demszky is hangsúlyozta, hogy a BKV nincs likviditási válságban, fizetési kötelezettségeit teljesíteni tudja.

A főváros azt javasolta a kormánynak - számolt be erről Demszky Gábor -, hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg az állami normatív támogatást, és akkor a főváros is azt teszi az erre az évre előirányzott 9,71 milliárd forint tőkepótló támogatással. Az állami normatív támogatás idei előirányzata 32,198 milliárd forint. Keller László közölte: erre nincs lehetőség, de a kormánynak nem is állna szándékában a támogatás visszamenőleges emelése. Az államtitkár külön kiemelte, hogy a konvergenciaprogramba nem fér bele a BKV-nak nyújtott normatív támogatás növelése. Hangsúlyozta azt is, hogy ugyanakkor a kormány érdeke is az, hogy a fővárosnak és agglomerációjának világszínvonalú tömegközlekedése legyen.

A most megkezdett megbeszélés folytatásaként tisztázzák azt, miként lehet megteremteni a jogszabályi feltételeit annak, hogy a tömegközlekedési szolgáltatás megrendelőit bevonják a közlekedési vállalatok finanszírozásába. Erre a témára munkacsoportot alakítanak. Demszky Gábor bizakodásának adott hangot, hogy az ezzel kapcsolatos törvényjavaslat még az idén a parlament elé kerül.

A további tárgyalásokon tisztázzák: miként lehet pontosan regisztrálni a közlekedési szolgáltatás igénybevevőit, és milyen viszonyban van a költségvetésben rögzített árkiegészítés az ingyenes és kedvezményes szolgáltatás igénybevételével.

A pénzügyminisztériumi államtitkár és a főpolgármester beszámolója szerint megbeszélésen áttekintették a BKV 2003. évi konszolidációja óta eltelt időszakot. Keller László szavai szerint a rövid távú megoldásokban azonos a kormány és a főváros álláspontja, de hosszú távon tisztázni kell a közszolgáltatáson belül a kormány, a főváros és a megrendelők szerepét.

Újhelyi István az MTI kérdésére válaszolva közölte: felhívta a tárgyaláson résztvevők figyelmét arra, hogy a főváros és a kerületek jelenlegi viszonya kódolja a folyamatos finanszírozási válságot, ami hatással van a fejlesztéspolitikára és a közszolgáltatásra is. Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy az önkormányzatok és a kormányzat egyeztető fóruma munkacsoportot hozott létre azzal a céllal, hogy nyárra készítsen javaslatot a főváros és kerületek viszonyának megváltoztatására.
Forrás: MTI