Érthető a BKV-sztrájk Tarlós szerint

A Fidesz fővárosi frakcióvezetője ugyan nem örül a BKV-szakszervezetek sztrájkjának, ám azt teljesen érthetőnek tartja, és úgy látja, Demszky Gábor főpolgármester a felelős a közlekedési társaságnál kialakult helyzetért.

Tarlós István budapesti sajtótájékoztatóján kiemelte: azért is érthető a BKV-sok sztrájkkezdeményezése, mert "elképesztő és elfogadhatatlan", hogy a főpolgármester nem áll szóba a céggel és a szakszervezetetekkel, "hanem mint egy előkelő idegen, szalagokat vagdos át, és ostorozza a miniszterelnököt pénzért".

Feltette a kérdést: Demszky Gábor milyen alapon követel bármit a kormánytól, amikor a főváros saját vállalatának működésére egy fillért sem ad, csak karbantartásra biztosít a BKV-nak 10 milliárd forintot.

Mint elhangzott, a BKV jelenlegi 116 milliárd forintos költségvetéséből közel 50 milliárdot biztosít az állam, 45 milliárdot a cég saját bevételei fedeznek, 4-5 milliárdot jelentenek a reklámbevételek és helyiség-bérbeadások, a hiányzó 15-16 milliárd pedig a BKV éves vesztesége.

Tarlós István felhívta a figyelmet arra, hogy a nagyvárosokban a tömegközlekedést három forrásból biztosítják: egyharmadot ad az állam, egyharmadot a fenntartó önkormányzat és ugyanennyit fedeznek a cég saját bevételei. Hozzátette: a BKV esetében azonban nem ez a helyzet. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint mára olyan helyzetbe került a BKV, hogy állami segítség és a lakosság további terhelése nélkül valóban nem húzható ki a bajból.

Emlékeztetett arra, hogy 2003-ban, a Medgyessy-kormány időszaka alatt konszolidálták a céget, aminek szerinte egy "utolsó figyelmeztetésnek" kellett volna lennie a városvezetés számára. Kijelentette: a főpolgármester felelőssége, hogy a legfontosabb közszolgáltató cégnél mi történik, hiszen Demszky Gábor már 17 éve annak a fővárosnak gazdája, amelynek az önkormányzati törvény szerint kölessége működtetni a tömegközlekedést.

Miért most dolgoznak ki változatokat a BKV megmentésére? Mit csinált ez a városvezetés évekig, ki kötelezte Demszky Gábort, hogy 500 milliárdért metrót építsen, vagy 40 milliárdért Combino villamosokat vásároljon? Miért fizettek ki a BKV-menedzsment számára óriási prémiumokat? - sorolta a kérdéseket az ellenzéki politikus, aki szerint a városvezetésnek a leghalványabb elképzelése sincs arról, hogy mit akar tenni.

Tarlós István szerint a városvezetés csak a járatritkításban tud gondolkodni. A frakcióvezető két javaslatot is felvetett. Egyrészt tarthatatlannak nevezte, hogy a főváros egyetlen fillért bevételt sem szed a parkolási díjakból, másrészt - jegyezte meg - a betelepülő nagy cégek nem fizetnek közlekedésfejlesztési hozzájárulást.

Arra a kérdésre, hogy elképzelhetőnek tart-e időközi választást, Tarlós István azt mondta, nem szeret jósolgatni, bármikor bármi elképzelhető, és annak az ellentéte is, ő maga 2010-es választásra készül. Hozzátette: lát a baloldalon olyan vonulatot, amellyel praktikusan együtt lehet működni, a főpolgármester azonban nem akar együttműködni az ellenzékkel.

Forrás: MTI