Veterán repülő az Északi-sark felett

Szerencsésen elérte az Északi-sarkot az ötvenes években gyártott L-200 Morava típusú légcsavaros kisgépével a cseh North Pole 2008 expedíció kétfős legénysége.

Petr Bold és Richard Santus április 1-jén indult Csehországból. Oslóban szálltak le először, majd továbbrepültek Tromsoe-ba, Norvégia északi csücskébe, onnan pedig a Spitzbergákra. A jeges-tengeri szigetcsoportról indult a "sarkponttámadás" szombaton, délután 1 óra 40 perckor.
Az ezerkilométeres út víz és jéghegyek felett vezet, a csehek ezért vittek magukkal mentőcsónakot kényszerleszállás esetére, és medveölő puskát a jegesmedvék ellen. A kétmotoros veterán repülőgéppel este 7:05-kor értek az Északi-sark fölé. Ott két percet köröztek, majd a sarkponttól 150 kilométerre a hatalmas jéghegyen fekvő orosz Barneo bázisra repültek üzemanyagért. "Járó motorral kellett feltöltenünk a tankot mínusz 25 fokos hidegben és hatalmas szélben, amit a pörgő légcsavarok tovább súlyosbítottak" - mondta a 64 éves Bold.

A bázisról visszarepültek a Spitzbergákra. "Az út 10 óra 40 percig tartott. A gép végig hibátlanul működött" - mondta az egykori autóversenyző. Társával, Richard Santus 34 éves polgári pilótával Longyearbyenben, a szigetcsoport fővárosában készülnek hazafelé, a tervek szerint csütörtökön érkeznek Prágába.

A szervezők a légi expedícióval emlékeznek meg a csehszlovákiai polgári repülés indulásának 90. évfordulójáról, és így akarják demonstrálni az ötven éve üzembe állított L-200 Morava megbízhatóságát, hatékonyságát. A négyszemélyes kisgép először 1957. április 8-án szállt fel a morvaországi Let Kunovice-i repülőgépgyár kifutópályájáról. "Ez a modell messze megelőzte a korát. Tekintélyes mennyiséget, 400 darabot gyártottak belőle és a világ számos országában repültek vele. Egyaránt bevált légitaxiként és futárgépként, és oktatási, illetve mentési célokra is használták" - mondta Santus.
Forrás: MTI