Korrupciómentesnek kell lennie a magántraffipaxozásnak

Ki kell zárni a korrupció összes lehetőségét a nem a rendőrség által üzemeltetett sebességmérők működtetéséből - hangzott el csütörtökön a de JURE jogászmagazin által szervezett országos közlekedésbiztonsági konferencián Budapesten.

Komáromi Endre ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK)Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője elmondta, kizárólag olyan zárt rendszerű traffipaxokat működtethetnek majd az önkormányzatok - mint közútkezelők -, illetve a velük szerződő vállalkozások, amelyekkel kizárható lesz, hogy a rendszerbe büntetlenül belenyúljanak.

Kifejtette: a gépek minden fényképkészítés után sms-t küldenek majd az ORFK szerverére. Ha csak egy esetben is előfordul, hogy üzenet van, de fotó nincs, akkor a rendőrség az adott blokkban továbbított összes felvételt visszaküldi a készítőnek. Hozzátette, hogy ha ez többször előfordul, akkor felbontják a szerződést az üzemeltetővel.

Komáromi azt is elmondta, a rendőrségnek meg kell térítenie az önkormányzatok felmerülő költségeit, ám ezért számítanak majd költségvetési kompenzációra.

A konferencián szintén részt vevő Kondorosi Ferenc, az "Új rend és szabadság" kormánybiztosa elmondta, több önkormányzat a sebességmérés mellett a hatósági eljárás, vagyis a bírságolás jogára is igényt tartott, ám Kondorosi szerint ezt csak a rendőrség végezheti majd.

A traffipaxok mellett az objektív felelősség jogszabályának megvalósulását is ismertették az előadók, amely május 1-jétől alkalmazandó az eljárásokban.

Komáromi Endre kifejtette, azért volt szükség ennek bevezetésére, mert az autós közlekedésben elkövetett szabálytalanságok esetében csak az ügyek 50 százalékát tudta lefolytatni a rendőrség, ugyanis a gépjármű üzemben tartója nem volt köteles a hozzátartozója ellen tanúskodni. Azonban az objektív felelősség rendszerében már az üzemben tartó felel az elkövetett szabálysértésekért.
Kivételt ez alól csak az kaphat, akinek ellopott autójával követtek el szabálytalanságot, s ezt az ellopást bejelentette; vagy azok a fuvarozó társaságok, akik menetlevéllel tudják igazolni, hogy melyik gépkocsivezetőjük követett el közlekedési szabálysértést. A harmadik menekülő út a kölcsönadási szerződés: ez esetben az felel, akinek a kocsit kölcsönadták.

Az objektív felelősségre Franciaországot említette példaként az ezredes, ahol 2004-ben már bevezették a rendszert, és ezzel 30 százalékkal tudták csökkenteni a halálos kimenetelű balesetek számát.

Kondorosi Ferenc ezek mellett arról tájékoztatott: fontolgatják a törvénybe foglalását annak, hogy ne lehessen 0 százalék önrésszel gépkocsit venni, ugyanis ezekben az esetekben a leggyakoribb a hajléktalanok nevére történő autóvásárlás és az úgynevezett autóellopatás.
Forrás: MTI