Elhunyt a repülés meghatározó alakja

Hosszan tartó súlyos betegség után életének 79. évében elhunyt Fülöp András, a Malév egykori főpilótája, repülési igazgató, a magyar polgári repülés meghatározó alakja - tudatta pénteken közleményben a Malév az MTI-vel.

Pályafutása során Fülöp András 25 ezer órát töltött a levegőben, ami mind a mai napig egyedülálló a magyar aviatika történetében. Neve egybeforrott a Malév jet-korszakba való belépésével: mint típusfőpilóta aktív részt vállalt a Magyar Légi Közlekedési Vállalat első sugárhajtású repülőgépének, a Tu-134-esnek az érkezésében. Vezetésével született meg a Tu-154-es hárompilótás "magyar" változata, a Tu-154B-2.

Közel harminc éves maléves pályafutása alatt új pilótagenerációk tanulták meg tőle a szakma szeretetét és fortélyait. Még ma is sok olyan hajózó repül a légitársaságnál, aki Fülöp András keze alatt tanult - áll a közleményben.

Véletlenül csöppent bele a repülésbe, ám azután elért mindent, amit a hazai repülésben el lehetett érni. 1949-ben kezdte pályáját az OMRE (Országos Magyar Repülő Egyesület) pilótaiskolában Algyőn, ahol Bücker 131-essel emelkedett először a levegőbe.

1949. októberében vonult be a Killián György repülőtiszti iskolára: az itt repült típusai az UT-2 (Galamb), Jak-18 (Fürj) és a haláláig emlegetett kedvenc, az IL-l0 Párduc voltak.

Csatarepülő lett, a parancsnokok réme, afféle fenegyerek. Ezred, majd hadosztály légilövészt "csináltak belőle", azt remélve, hogy így könnyebben féken lehet tartani. 1956-ban átképezték még MiG-15-ösre is, de a forradalom után nem írta alá a tiszti nyilatkozatot, ezért leszerelték.

Az újrakezdés nem volt könnyű, 1958-ban került a Malévhez, ahol másodpilótaként, majd parancsnoki beosztásban repült. 1967-ben a Tu-134-es tanfolyamra már a típus leendő főpilótájaként ment ki, s nagyon sokat tett sikeres forgalomba állításáért, ahogy 1973-ban az igazi "civil" kedvence, az új, Tu-154-es típusért is, amelynek szintén a főpilótája volt. Budapesten született meg az első háromfős repülőgép, a Tu-154B-2-es változata is.

Később Fülöp András lett a Malév első repülési igazgatója, és egyben vállalati főpilóta. Új pilótagenerációk kerültek ki a keze alól, akik mai is a Malév hajózóinak a gerincét képezik. 1986-ban ment nyugdíjba, ám sportrepülőgépeken még számos pilótát képzett ki - ismertette Fülöp András pályafutását a Malév nekrológja.

Forrás: MTI