A Fidesz és a kormány javaslatai közel állnak egymáshoz

A Fidesz és a kormány javaslatai közel állnak egymáshoz, olyannyira, hogy a kabinet a felsőoktatási törvényben már szabályozta az ellenzéki párt több javaslatát. Ezt Szabó Zoltán mondta csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

Az MSZP országgyűlési képviselője minderről annak kapcsán beszélt, hogy Pokorni Zoltán korábban a Fidesz nevében hét pontban foglalta össze pártja felsőoktatást érintő javaslatait.
Ezek közül Szabó Zoltán egyet nevezett olyannak, amely megfontolandó, és amelyet még nem szabályoztak. A Fidesz szerint kötelezővé kellene tenni az emelt szintű érettségit az egyetemekre történő bejutáshoz.

Szabó Zoltán szerint a javaslat megfontolandó, ugyanakkor - mint hozzátette - ellentmond neki az, hogy a műszaki és a természettudományos szakokon már most is alacsonyabb a ponthatár, illetve az emelt szintű érettségi újabb akadályt jelentene a hátrányos helyzetű diákok számára.
A szocialista politikus a többi javaslatról azt mondta, hogy már rendezte őket a felsőoktatási törvény. Ezek közé sorolta Szabó Zoltán az intézmények folyamatos akkreditációját, a költségtérítéses és az államilag finanszírozott képzés közötti átjárhatóságot, az életpálya-vizsgálatot, a felvételi keretszámok és szakirányok meghatározásánál a gazdasági élet szereplőinek véleményét, továbbá az alapdiploma elfogadásával kapcsolatos kérdéseket.

Pokorni Zoltán múlt héten ismertette a Fidesz hétpontos javaslatát. Elmondta: sürgősen hozzá kell látni a felsőoktatás akkreditációs rendszerének áttekintéséhez, valamint a kétszintű érettségi szabályainak áttekintéséhez. Javasolta továbbá az államilag finanszírozott és az önköltséges felsőoktatás átjárhatóságának jogi szabályozását, a fiatal diplomások életpálya-vizsgálatának megteremtését, és a mesterképzésbe bejutás haladéktalan rendezését. Pokorni Zoltán szerint szükség lenne arra is, hogy a gazdaság

szereplői jogilag szabályozott módon vegyenek részt a felsőoktatás-politikában: a gazdaság fogadja el a hároméves alapdiplomát és a gazdaság szereplőit vonják be a képzési területek arányainak meghatározásába.
Forrás: MTI