Magyar hackerek "sikere" Kuvaitban

Professzionális magyar hackerek sikeres támadást intéztek az arab világ egyik legnagyobb mobilkommunikációs cégének informatikai rendszere ellen, amivel megalapozták a magyarok hírnevét a térségben.

A Zain Group kuvaiti leányvállalatának információbiztonsági átvilágításáért a piac legnagyobb szereplői is pályáztak. A százezer dolláros nagyságrendű megbízást végül egy magyar cég nyerte el. A munka két hónapig tartott. A szakemberek kezdetben Magyarországról dolgoztak, aztán Kuvaitban folytatták az alvilági módszerekkel folytatott, de legális hackelést, illetve az informatikai rendszer szabványi megfelelőségének felülvizsgálatát. Feltárták a gyengeségeket, a biztonsági réseket, majd akciótervet dolgoztak ki a hiányosságok kiküszöbölésére.

A sikert jól jelzi, hogy a projekt lezárása óta "kézről-kézre adnak minket az ügyfelek" - mondta Kmetty József, a közép-keleti térségben korábban ismeretlen Kürt Zrt. vezérigazgatója. Frész Ferenc, a cég biztonsági intelligenciaközpontjának vezetője szerint az is nagy eredmény, hogy sikerült a szervezetelméletben mátrixstruktúrának nevezett munkaszervezetet létrehozni egy arab vállalatnál, ahol a piramis alakú modell a jellemző. A hierarchikus rendszerben csak a csúcs és a piramis alja között van összeköttetés, és nincsenek horizontális, az egymás mellé rendelt csoportok közötti kapcsolatok, ami információbiztonsági szempontból nagy kockázatot jelent az egész szervezet számára.

Egy arab cégnél az sem igen fordul elő, hogy felsővezetők beosztottakkal ülnek egy asztalhoz. A Kürt szakembereinek viszont sikerült összehozni a vállalat érintett részlegeit, illetve a vezetőket és az alsóbb szinteken dolgozó szakértőket. A kuvaiti vállalat különböző érdekeket képviselő csoportjai lassan mind a projekt mellé álltak, és a magyarok meg tudták értetni velük a feltárt problémák gyökerét.

"A globalizáció egyik következménye, hogy a világon mindenütt ugyanolyan eszközöket használnak, ezért látszólag a problémák is ugyanazok. A kulturális különbségek viszont nagyok, ami növeli a humán tényező jelentőségét. A problémákat így végül mindig másként kell megoldani, és nagy hangsúlyt kell helyezni a képzésre, a biztonsági tudatosság fejlesztésére" - mondta Frész Ferenc.
A munka folytatásáról, a 42 milliós ügyfélkört kiszolgáló Zain - a világ negyedik legnagyobb telekommunikációs vállalata - teljes körű információbiztonsági ávilágításáról, illetve egyéb szolgáltatások megrendeléséről heteken belül megállapodás születhet - hanzott el a Kürt Zrt. budapesti sajtótájékoztatóján kedden.

Forrás: MTI