Aranyfüsttel borította szobrát

Aranyfüsttel borította Dávid-szobrát Donatello - derült ki a bronzszobor restaulása során. A szakértől lézertechnológiát alkalmaznak a reneszánsz alkotás megtisztítására, a munkát a Bargello Múzeum látogatói is figyelemmel kísérhetik.

Donatello Dávid-szobraMár száz évnél is több telt el Donatello Dávid-szobrának utolsó, nagyszabású restaurálása óta, az 1440-es években készült alkotás újjászületését azonban most a nagyközönség is láthatja. A szakemberek a szobor felületét egy, eredetileg a zöldhályog kezelésére kifejlesztett lézeres berendezéssel tisztítják meg.

A módosított hullámhosszú lézersugarat kibocsátó eszköz nem károsítja a bronzfelületet, használata során pedig kiderült, hogy a művész alkotását eredetileg aranyfüsttel fedte: a restaurátorok az alak jobb szandálján, Góliát sisakján és Dávid haján fedezték fel az erre utaló nyomokat.

Azért nem lehetett tudni, hogyan is nézett ki eredetileg a szobor, mert azt a XVIII. században vastag viaszréteggel fedték be. A restaurációt vezető Ludovica Nicolai szerint ennek oka, hogy az akkor az Uffizi Múzeumban kiállított darab színben elütött a többi szobortól, ezért kezelték le a festékkel kevert viasszal.

A kutatók azóta sejtették, hogy Donatello a Dávid-szobrot is bearanyozta, amióta 2006-ban röntgenvizsgálatnak vetették alá. Az is erősítette a feltételezést, hogy 2005-ben kiderült: a művész így járt el Attis szobrának készítésénél is.

A restaurálás folyamatát a firenzei Bargello Múzeum látogatói is figyelemmel kísérhetik. "Nem akartuk 18 hónapra eldugni a szobrot, így a munka megtekinthető. Az embereket elbűvöli, hogy láthatják azt, ami általában egy laboratóriumban zajlik" - magyarázta Beatrice Paolozzi Strozzi, az intézmény igazgatója.
Forrás: inforadio.hu