Kóstoltat a McDonald's

Kik döntik el, hogy milyen ízű legyen a hamburgerben a húspogácsa, vagy a szósz? Mennyire legyen borsos a ketchup? Hogyan tudják biztosítani, hogy aztán a végső íz Európa 40 országában gyorséttermek ezreiben teljesen azonos legyen? A válasz egyszerű, léte

"Időnk 80 százalékában azt vizsgáljuk, hogy a beszállítóktól kapott ételeknek milyen az íze, illata és az állaga, ez azt jelenti, hogy évente mintegy ötezer terméket ellenőrzünk, vagyis kóstolunk meg" - mondta Stefanie Anton, a McDonald's Európai Minőségbiztosítási Központ vezetője.

A müncheni székhelyű intézetben kilencen dolgoznak. Az a feladatuk, hogy a globális termékeknek, például a hamburgernek, a sült krumplinak, a Big Macnek, a sajtburgernek, vagy a halfilének minden komponensét időről időre megvizsgálják, azaz megízleljék. Tevékenységük hasonlít a sommelier-ek munkájához, a különbség az, hogy ők nem bort kóstolnak, hanem húsokat, sajtokat, vagy szószokat, salátákat. Hogy mennyire kimerítő feladat ketchupot kóstolni, azt a magyar újságírók, éttermi dolgozók is megtapasztalhatták a McDonald's Európai Minőségbiztosítási Központjában.

A McDonald's nemzetközi csapata évente háromszor ül össze azért, hogy a legtapasztaltabb kóstolók által megválassza az úgynevezett target, vagyis célszint terméket. Ez számít tökéletesnek, 100 százalékosnak. A csapat döntése szerint a target ketchup japán, a sajt amerikai, a saláta holland, a zsemle és az uborka német, míg a célszint Big Mac szósz angol.

A müncheni központ dolgozói a targethez viszonyítják a beszállítók termékeit. Például a sajtot évente négyszer vizsgálják. A szakmai teamnek magyar tagja is van, Cselényi Tibor. "Alkalmanként 14 beszállító termékét ellenőrizzük, hidegen és melegen is megkóstoljuk. Megnézzük milyen a színe, az íze, az illata és az állaga. Reggel kilenctől délután három óráig csak ezzel foglalkozunk" - mondta a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. minőségbiztosítási vezetője.

A vizsgálat bár egyszerűnek tűnik - milyen jó lehet kóstolgatni! - korántsem az. Noha minden íz ismerős, amíg valaki nem tudatosítja magában a fűszerek illatát, ízét nem tudja megmondani, melyikből van több, vagy kevesebb.

"A kóstolók élelmiszeripari képzettséggel rendelkeznek, fontos, hogy érdeklődjenek az ételek iránt, egyébként kóstolni mindenki képes" - fogalmazott Stefanie Anton.
Azért van néhány fontos tudnivaló, amit nem árt elsajátítania egy hivatásos Mc-kóstolónak. Például azt, hogy ízlelés előtt 15-30 perccel ne dohányozzon, ne egyen, ne igyon, és ne rágjon rágógumit, a kávé, tea sem ajánlott, hiszen a markáns ízek elnyomják a teszttermék aromáját. Ráadásul a különbségek sokszor annyira kicsik, hogy könnyen kikezdik a tapasztalatlan kóstolót.

Az Európai Minőségbiztosítási Központba meghívott újságírók, éttermi dolgozók több terméken tesztelhették tudásukat. Vajon ez a víz sós, savanyú, keserű, vagy édes? - kérdezte Stefanie Anton. Majd arról faggatta a jelenlévőket, hogy a piros színű üdítő meggy, szőlő, alma, paradicsom vagy grapefruit ízű? Majd az illatok következtek. Sajté, paradicsomé, banáné, fahéjé. Többen rájöttek, lehet, hogy kóstolni mindenki tud, de el kell ismerni nem könnyű tevékenység. Hiába ismerősek az ízek, illatok és színek, mégis nehéz meghatározni, hogy pontosan miből is van benne több, vagy kevesebb.

A hivatásos kóstolók ráadásul tapasztalataikat nem beszélhetik meg egymással. Egyedül kell dönteniük, arra koncentrálva, hogy miben különböznek a termékek. Egyéni véleményüket sem mondhatják el arról, hogy tetszik-e nekik egy-egy íz, vagy sem. Sőt, néhány esetben még a vizsgált termék színét sem láthatják, ennek érdekében az egymástól válaszfallal elkülönített kóstolók zöld vagy piros fényben dolgoznak. Az ízlelők a termékeket pontozzák. Amennyiben az eltér a célszintterméktől, azt a központ dolgozói jelzik a beszállító felé, aki meg tudja tenni a szükséges lépéseket a változtatáshoz.

Stefanie Anton elmondta: így is előfordulnak visszatérő problémák, például vannak olyan termelők, akik nem tudják biztosítani a folyamatos minőséget. Egy kis horvátországi húsüzem nem tudja ugyanazt a minőséget folyamatosan produkálni, mint egy 30 éves múlttal rendelkező német cég, amely több száz éteremnek szállít. A cél az, hogy egyik termék értéke se csökkenjen 85 százalék alá, 60 százalék alatt pedig szó sem lehet együttműködésről.

A recept mindenesetre sokaknak ízlik: a 118 országban jelen lévő 31 ezer gyorsétteremben naponta 54 milliós a vendégforgalom. A szervezett munkának, szigorú minőségi követelményeknek köszönhetően a müncheni gyorsétteremben ugyanazokat az ízeket érezheti egy magyar turista, mint Budapesten, vagy bármely más európai McDonald's-ben a 6300 közül.

Forrás: MTI