Fialánál is álltak a vonatok

„Áll a gőzös, áll a gőzös az országban” – ez lehetne a címszava Fiala János ma reggeli Kelj fel Jancsijának, amelynek középpontjában a hétfő óta tartó vasutassztrájk állt. Minden a sztrájkkal kapcsolatos kérdést a legjobban Ábrahám Gerge

A műsor első közismert betelefonálója Lantos Gábor volt, a Magyar Rádió munkatársa, akinek a hangján eddig többnyire sportközvetítéseket izgulhattunk végig („Torghelle kapja a labdát, lődd rá Sanyi, Gól!!! Gól!!! Gól!!! 2-0-ra vezetünk Németország ellen” – ordította sok ezer magyarral egyszerre, amikor 2004-ben idegenben vertük a fricceket). Most a volántársaságok – MÁV meccsről tudósított: „A váci buszpályaudvarról telefonálok. Szeretném elmondani, hogy a közvélemény teljes félretájékoztatása, ami a Volán részéről zajlik, hogy a Volán pótolni tudja a vasutassztrájk miatt kieső vonatokat, mert például a Verőcére induló járatra várakozók közül több, mint 20 utas maradt a megállóban, egyszerűen nem fértek fel az egyetlen buszra, ami Kismaros felöl érkezett. Nincsenek pótlóbuszok, és nincs semmilyen lehetőség. Ami a vonatokat illeti, három jegyvizsgáló sztrájkja miatt bénult meg a Budapest – Szob vasútvonal. Egyelőre itt állok a váci buszpályaudvaron többszázad magammal, és fogalmam sincs mikor indul az autóbusz, és egyáltalán melyik buszra lehet felszállni."

„A közlekedést elsősorban a köd nehezíti, leszámítva a MÁV sztrájkot, ami a ködtől függetlenül is megnehezíti az emberek közlekedését” – jegyezte meg Fiala, mielőtt felkonferálta Ábrahám Gergelyt, aki többek között arról számolt be, hogy a sztrájk napi szinten közel 400 ezer utast érint országosan.

„Sokan sok mindenről tárgyalnak és beszélnek a sztrájk kapcsán, de egy dolgot elfelejtenek, mégpedig azt, hogy az utasoknak kellene az elsőnek lenni ebben a történetben, mert tulajdonképpen róluk szól a történet. Számukra kellene biztosítani azt, hogy eljussanak az iskolába, vagy eljussanak a munkahelyükre, és ez lenne az állam feladata. Ez a sztrájk viszont nem erről szól, hanem egy olyan irreális VDSzSz követelésről, amit sem az állam, sem a MÁV, senki nem tud teljesíteni, és nem is fog teljesíteni, tehát teljesen felesleges” – mondta Ábrahám Gergely a GKM szóvívője. A MÁV egészére vonatkozóan a következőket jegyezte meg: „Nem jól működik a vasút, de ezt már több, mint 10 éve tudjuk. Egyébként azt nem mondhatjuk egyik napról a másikra, hogy ne legyen sztrájk, ne legyenek felháborodások az utasoktól. Mi elkezdtünk egy átalakítást, és kis lépésekben szeretnénk elindulni afelé, hogy jó legyen az utasoknak, tiszták legyenek a vonatok.”

Na ez az a duma, amivel már mindenkinek tele van a töke! „Kis lépések”? Egy helyben toporgunk már egy évtizede, és akkor jönnek a kis lépésekkel? Meg, hogy nem várhatjuk el, hogy egyik napról a másikra minden jobb legyen. Hát mi a jó fenét csinál az a sok okos, vagy inkább az a sok marha, akiket azért választunk 1990 óta, hogy képviseljenek minket? Engem, Önt, és ezt az egész k… országot! Hát hogyan akarják ezek (Gyurcsányostul, Orbánostul, Horváth Ágistul ) rendbe rakni az egészségügyet, amikor még a MÁV-val sem bírnak. Egyáltalán hogyan lehet az, hogy egy ilyen mitugrász, túlvezérelt vasutas, mint ez a Gaskó, képes arra, hogy napokra megbénítsa az országot? (Azt ugyanis megerősítette Ábrahám, hogy a többi szakszervezettel sikerült megállapodni, csak a Gaskó vezette VDSzSz-szel nem.) Hihetetlen! Meg az is, hogy a vonatok tisztaságának kérdését egyáltalán kiejti a száján a közlekedési minisztérium képviselője. Ez olyan alapvető dolog kéne, hogy legyen, ami szót sem érdemelhetne, ehhez képest - ahogy az egyik telefonáló is megjegyezte - a vonatok koszosak, büdösek, undorítóak – szánalmas. Egyébként, ha már itt tartunk, szeretném tolmácsolni egyik kolléganőm Horváth Katalin javaslatát: ha már úgy is állnak a vonatok, akkor legalább kitakaríthatnák őket, na meg a pályaudvarokat is!"

Ábrahám Gergely szót ejtett a volántársaságok és a MÁV kapcsolatáról is: „Folynak tárgyalások volántársaságokkal, és egyéb olyan szolgáltatókkal, akik az autóbusz-közlekedésben érdekeltek, hogy autóbuszokat állítsanak be a menetrendszerint közlekedő vonatok helyére. Ezt abból a pénzből lehet megoldani, amit a MÁV költségtérítés címén kap az államtól. A mostani helyzet arról szól, hogy káosz van, tehát ha közlekedik is vonat, az utasok nem tudnak róla. A MÁV ugyanis képtelen kiszámíthatóan tájékoztatni az utasokat az érkezésekről, indulásokról. Ezt a VDSzSz-nek az a tudatos taktikája okozza, hogy váratlanul, előre meg nem tervezett módokon sztrájkolnak bizonyos munkakörökben. Ezért a menetrendszerinti autóbuszjáratokkal egy kicsit kiszámíthatóbbá tehető a közlekedés, az utasok igényei jobban kiszolgálhatók, persze nem 100 százalékosan.” Ábrahám a bérleteket, illetve jegyeket érintő kérdésekről is beszélt. „A MÁV kötött megállapodást az egyes társaságokkal, és ezek tartalmazzák azt, hogy a bérleteket elfogadják-e, vagy sem. A MÁV a sajtó útján igyekszik tájékoztatni erről az utasokat” – említette a szóvivő, majd hozzátette, hogy a jelenleg érvényben lévő MÁV-bérleteknek a lejárati idejét a sztrájk miatt meg fogják hosszabbítani.

A MÁV és a GKM kapcsolatáról elmondta Ábrahám, hogy a vasúttársaság folyamatosan tájékoztatja a minisztériumot az aktuális helyzetről, és taktikai megbeszéléseket is folytatnak, felkészülve arra az eshetőségre is, hogy a sztrájk hosszasan elhúzódik. Az eddigi leghosszabb sztrájk a Fidesz kormány idején volt, az több, mint 10 napig tartott. Ábrahám elmondta, hogy amennyiben ilyen hosszan, vagy akár egy hétig elhúzódna a sztrájk, akkor a közszolgáltatások egy részét áthárítanák a Volánra. Ez azt jelentené, hogy nem a MÁV-nak kellene egyezségre jutnia a volántársaságokkal, hanem a minisztériumnak, és akkor ha nem is a vonatok kapacitásával, de nagyrészt átvenné a feladatokat, viszont ilyen eddig még nem történt, mert ez adott esetben üzemszünetet, illetve részleges üzemszünetet is jelentene a MÁV-nál.

Kiderült az is, hogy a sztrájkolókkal jelenleg nem a minisztérium, hanem a MÁV menedzsmentje tárgyal, de a társaságnak kötött a keze, mert nem tudja megadni azt a 30 milliárd forintot, amiről a követelések szólnak.

Ábrahám a gazdaság tekintetében mindenkit megnyugtatott: „A teherszállítás zavartalan, ezért a gazdaságot nem tudja lebénítani a sztrájk.” Az viszont már kevésbé volt megnyugtató, hogy a sztrájkolók számának mértéke nincs összefüggésben a káosz nagyságával, ugyanis vannak olyan munkakörök, melyeknek be nem töltése önmagában el tudja lehetetleníteni a közlekedést (például ilyen a forgalomirányító). A szóvivő azzal zárta szavait, hogy tűrhetetlen a kiszámíthatatlanság, amit nagyban befolyásol, hogy az elégséges szolgáltatásokról sem született megállapodás. Ezt a minisztérium a sztrájkjoggal való visszaélésnek tartja, és erről a Munkaügyi Bíróság öt napon belül dönteni fog.

A műsor után előbb telefonon, majd e-mailben fordultunk a budapesti Volánbusz Zrt.-hez, hogy megtudjuk képesek-e kezelni a vonatok kisése miatt megnövekedett utasszámot, de két órán keresztül hiába vártunk válaszra. Ha már a Volán ennyire szarik a tájékoztatásra (vagy ennyire képtelen a helyzet kezelésére), akkor bele sem merek gondolni, hogy mi a helyzet a MÁV-nál. - Isten óvjon mindenkit az utazástól!

Fiala János reggeli műsorának ismétlése hallható a Pont FM rádión a 88.1-es frekvencián, hajnali fél 1 és 2 óra között.