Megtisztul a reptér

Magyarország második számú légikikötője lett Debrecenben az egykori szovjet katonai repülőtér. A korábban keletkezett súlyos környezeti károkat azonban még mindig nem sikerült teljesen megszüntetni, arra egy uniós pénzforrásokat is beépítő pályázat nyerte

Volt egyszer egy debreceni szovjet katonai repülőtér. Amely éppen hogy volt, hiszen a meglétét szigorú katonai titoknak minősítették, viszont betoncsíkjáról úgy röpködtek fel és úgy szálltak le rá a vadászgépek, mint a szúnyogok a környékbeli tocsogókról. És már csak azért is volt, mert komoly nyomokat hagyott maga után.

Amikor a debreceni önkormányzatnak először volt lehetősége betenni a lábát a reptérre, megvizsgálták, mit hagytak itt örökségül az "ideiglenesek". Az 1991. évi helyszíni bejárás során tíz területet jelöltek ki vizsgálatra. A központi gépkocsi üzemanyagtöltő hely és tartályainak környékét, a gépkocsijavító, a repülőtéri tűzoltóság, az I. és a II. számú üzemanyagtároló, a kazánház, a hangárok területét, az álcahálós területet, a készenléti üzemanyagtárolót és felszíni telepítésű csőhálózatát, valamint a kifutópálya dréncső-rendszerét és környékét. Szomorú leltárt vettek fel. Kiderült, hogy a környezeti károk mértéke - akkori árakon - mintegy 1,3 milliárd forint. A szennyezés főként a repülőgépek és a kiszolgáló gépkocsik üzemanyagából, kerozinból és gázolajból állt. A következő esztendőben a még állami tulajdonban lévő reptéren sürgősségi beavatkozásokat végeztek el a környezeti károk enyhítésére.

Az önkormányzat 1994-ben megvásárolta repülőteret, s több mint 90 millió forintos költséggel elvégeztette a környezetvédelmi szempontból legszükségesebb munkálatokat. Azóta viszont 2007 decemberéig csak szinten tartó kármentesítés folyt. Igaz, ennek során több helyen elvégezték a teljes tisztítást, így már "csak" az I. és a II. számú üzemanyagtároló és a hangárok területén, az álcahálós tartályok környékén, valamint a központi gépkocsi üzemanyagtöltő helyen volt szükség a műszaki beavatkozásra.

A reptér ugyanezen idő alatt viszont nagy fejlődésen ment keresztül, s hazánknak - Ferihegy után - a második számú, a schengeni követelményeknek megfelelő légikikötője lett. A teljes kármentesítés egyre inkább szükségessé vált, ezért az önkormányzat 2006-ban a Környezetvédelmi és Infrastrukturális Operatív Program (KIOP) keretén belül megpályázott és elnyert egy 818 milliós támogatást, amelynek háromnegyede EU-s, egynegyede magyar költségvetési pénz.

A munkák 2007-ben kezdődtek el, s az Elgoscar 2000 Kft. szakembereinek nagyon sok nehézséggel kellett megküzdeni. A szennyezés fő területén több, egyenként 1000 köbméteres, földdel fedett tárolótartályt kellett kibontani, s az alattuk lévő földréteget megtisztítani, négy méter mélységig. A fedő földrétegbe fecskék fészkelték be magukat, így a bontást csak kíméletesen végezhették a szakemberek, a tartályokat beton vette körül. A munkásoknak 4000 köbméter (mintegy tízezer tonna) védő betonréteget kellett feltörniük. A földet egy közeli depóniába szállították, s ott biológiai és kémiai módszerekkel szabadították meg szénhidrogén tartalmától. A környéken természetesen a talajvíz is szennyeződött. Belőle a fajsúlykülönbség alapján távolították el a kerozint, a maradékot pedig szűrőkön át egy kis tóba eresztették. A tisztítás jó hatásfokát jelezte, hogy a tóban megtelepedtek a vízi növények - közöttük a környezetszennyezésre igen érzékeny nád - és a békák.

A munkák teljes befejezésekor - 2008 nyarán - összesen 500 ezer köbméter talajvíz és 50 ezer köbméter föld lesz megtisztítva a területen. A munkálatok azonban ekkor sem érnek véget. A pályázati feltételekben ugyanis az is benne volt, hogy 2013-ig figyelemmel kell kísérni a környezet állapotát. E célra az önkormányzat a projekt zárását követő négy év költségvetéseiben meghatározott összeget különít el. Ebből finanszírozza az ellenőrző kutak fenntartását, az időközönkénti mintavételt, a minták laboratóriumi vizsgálatát, valamint az adatok elküldését a környezetvédelmi hatóságnak.

Forrás: MTI