Bevezetnék a dugódíjat

Dugódíj bevezetését tervezi a legnagyobb népességű amerikai városban, New Yorkban az állami közlekedési bizottság. A közlekedési zsúfoltság enyhítésére a testület azt kezdeményezte, hogy a 8,2 milliós lakosú megapolisz belvárosában, Manhattanben minden au

A városi tanács meggyőződése szerint a javaslat megtétele után már csak idő kérdése, hogy az ügyben hatályos döntés szülessen. Sokan viszont kételkednek abban, hogy a dugódíjról belátható időn belül határozni fog az állami törvényhozás.

A közlekedési felügyelet bizottsága 13-2 arányú szavazással fogadta el a kezdeményezést. Az indoklás szerint nemcsak Manhattan, hanem a város többi részének forgalmát is csökkenteni kívánják, ezenkívül a javaslattal a légszennyezést is mérsékelnék. A bevételt a tömegközlekedési hálózat fejlesztésére fordítanák. A támogatók szerint minden attól függ: meg tudják-e győzni a közvéleményt és a törvényhozókat arról, hogy szükség van a pénzre. Becslések szerint évente 491 millió dollárral (85,3 milliárd forinttal) gazdagodna a város a dugódíjból.

A leghevesebb ellenzők New York más kerületeiben, például Queensben, Brooklynban és több elővárosban vannak, ahonnan sok autós ingázik Manhattanbe.

A több amerikai államban használatos úgynevezett E-ZPass kártyával napi 8 dollár lenne a dugódíj annak, aki reggel 6 és este 6 között a 60. utcánál lejjebb utazik. A kártyatulajdonosok engedményt kapnának a Manhattanbe vezető hidak és alagutak díjából. E-ZPass kártya nélkül 9 dollárt kellene fizetni, és nem lenne engedmény a Hudson és az East River alatt és felett haladó utak díjaiból.

Hasonló zóna kialakítását kezdeményezte Michael Bloomberg polgármester tavaly áprilisban, csak az ő elképzelése szerint a fizetésmentes övezet határa északabbra, a 86 utcánál húzódna és a dugódíj 4 dollár lenne. Bloomberg közölte, támogatja az övénél szigorúbb kezdeményezést.

Forrás: MTI