Szintetikus üzemanyagot tesztelnek

Földgázból előállított szintetikus üzemanyaggal feltöltve indult tesztrepülésre pénteken egy Airbus A380-as óriásgép.A kétszintes szuperjumbo - a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe - pénteken, helyi idő szerint délután kettőkor szállt fel a nyugat-a

Ez az első út, amelyet a Gas to Liquid (GTL) technológiával készült üzemanyaggal tesz meg egy utasszállító gép.

A légi közlekedési iparágra nagy nyomás nehezedik; a nyersanyagárak gyorsan emelkednek, és világszerte elvárás, hogy környezetbarát üzemanyaggal közlekedjenek a repülők. Az Airbus szerint a földgázból előállított kerozin kénmentes és gazdaságosabb a hagyományos üzemanyagoknál. Sebastien Remy, üzemanyag-fejlesztési igazgató elmondta, reméli, hogy 2025-re már az utak 25 százalékát újgenerációs kerozinnal teszik meg az Airbus gépek.

A GTL technológia tökéletesítésén közösen dolgozik a repülőgépgyár és a Rolls-Royce, valamint a Shell és a Qatar Petroleum. Az EADS, az Airbus anyacége és partnerei tavaly ősszel kötöttek megállapodást a stratégiai együttműködésről. A kutatás java részét a Qatar Science and Technology Park dohai bázisán végzik. A Pearl GTL projekt keretében az évtized végére Katarban beindul a világ legnagyobb, szintetikus kerozint gyártó üzeme, ahol napi 140 ezer hordó GTL-üzemanyagot termelnek majd. Ebből 12 ezer hordó, azaz évi mintegy 500 ezer tonna lesz GTL kerozin.

A Boeing, az Airbus legnagyobb vetélytársa ugyancsak nekilát az alternatív üzemanyagok tesztelésének: a Virgin Atlantic London és Amszterdam között közlekedő járatán, egy Boeing 747-esen februárban próbálnak ki egy új típusú bioüzemanyagot.

A légi közlekedés egyébként a globális széndioxid-kibocsátás 2 százalékáért felel.

Forrás: MTI