Hiller vizsgálja a felvételi-botrányt

Azonnali vizsgálatot rendelt el Hiller István oktatási miniszter, miután hivatalosan tudomására jutott, mi történt a hét végén a nyolc évfolyamos gimnáziumba készülő diákok matematika írásbelijén - közölte az oktatási tárca sajtóirodája az MTI-vel csütört

Az Oktatási Hivatal szerint a diákokat nem érte hátrány. A Fidesz felszólította az oktatási tárcát, hogy alkalmatlanságát ne tetézze igazságtalansággal is.

A vizsgálatot Szüdi János, közoktatási szakállamtitkár vezeti.

Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnökhelyettese azt mondta ugyanakkor csütörtökön az MTI kérdésére, hogy nem érte és a pontszámításnál sem éri hátrány a nyolcosztályos gimnáziumba felvételit író diákokat, akik kisebb elírással szembesültek a matematika írásbeli feladatlapon.
Pósfai Péter tájékoztatása szerint 33 középiskolában írták meg a nyolcosztályos gimnáziumok központi felvételijét a múlt hét végén. Az írásbelin 3.042-en vettek részt.

Az egyik matematikafeladatnál egy szóelírással szembesültek a diákok. Ez sem vizsgán, sem az értékelésnél nem jelentett problémát, jelzés a hivatalhoz nem érkezett ennek kapcsán - közölte.
Pósfai Péter szerint azonnal megkeresték az érintett iskolákat, s kérték a korrekciót. Az információ így a felvételi első 15 percében eljutott az iskolákba. A felvételit tartó 33 intézményből kettőt nem tudtak elérni telefonon, nekik faxot küldtek.

A hivatal illetékese elmondta, hogy a javítási útmutatót az esetnek megfelelően készítették el. Ha a diákok csak az ábrát nézték, helyesen meg lehetett oldani a feladatot, ha csak a téves szöveget, akkor nem volt a feltételeknek megfelelő megoldás. Ez utóbbi válasz is teljes pontszámot ér, azt elfogadják.

Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője csütörtöki közleményében azt írta, hogy igazságtalanul jár el a minisztérium, ha egyformán pontot vesz el azoktól a tanulóktól is, akik nem tudták volna megoldani a feladatot, és azoktól, akik annak hibás volta miatt nem boldogultak vele. Elfogadhatatlan, hogy a minisztérium hanyagságából és hozzá nem értéséből tanulók hátrányba kerülnek a felvételin, esetleg el is esnek a felvételtől - fejtette ki a szakpolitikus.

Az is elfogadhatatlan, hogy a felvételin előnyt élvezzenek azok a diákok, akiknek felvételiztető intézményét a minisztérium még időben értesítette a feladat hibás voltáról, azokkal szemben, akiknek nem volt ilyen szerencséjük. Semmiképp nem igazságos tehát, hogy a feladatot beszámítsák az írásbeli felvételi pontszámába.

A középiskola kiválasztása, a felvétel sorsfordító egy diák életében, de sok gonddal, feszültséggel járhat a családok számára is. Átélik a felvételi tétjét, és az azon való szereplés mindannyiuk számára siker vagy kudarc. Ezért elvárható az oktatásügyet irányító tárcától, hogy ennek megfelelő felelősségtudattal bonyolítsa a sok ezer diákot érintő felvételi eljárást - fejtette ki Sió László.
Forrás: MTI