Felháborodott lakosok a távhőszolgáltatás miatt

A civil szervezeteknél felháborodottan jelentkeznek a távfűtésszámlák miatt a lakosok. A Miskolc, Mosonmagyaróvár, vagy éppen a főváros lakosainak jelzése és akciói nem a véletlen művei. Az ombudsmani Hivatal több vizsgálatot folytatott, s vizsgálatok fol

Számos fogyasztói hívást kapott a több médiában is tanácsadó szolgáltatást biztosító RFC Regionális Fogyasztóvédelmi Módszertani Intézet, amely éppen a jelzések miatt az ombudsmani hivatallal, sőt a FŐTÁVVAL szakmai együttműkődést kezdeményezett.

"A szolgáltatás , a távhőszolgáltatás megfelelő technológia színvonalon tartás mellett rendkívűl értékes szolgáltatás, szüksége van a városok lakosságának a távfűtésre "– állapította meg Országbíró Zoltán, aki a fogyasztók védelmét kiemelt feladatnak látja.

"Éppen ezért nem tartom elfogadhatónak a civilszervezet által feltárt problémák eltusolását"- tette hozzá a fogyasztóvédelem koncepciójának átdolgozását, új nyitottabb fogyasztóvédelmi civilprogramot szorgalmazva.

Az önkormányzatoknak, ideértve a Fővárosi Önkormányzatot a problémafeltáró civilek, a jogász szakma, az RFC Fogyasztóvédelmi Társadalmi Intézet tudományos munkájának bevonásával, az ombudsmanni hivatallal együtt nyíltan fel kell tárni a lakosság felé a hiányosságokat!

Még kérdéses, hogy a forgalmazó és a szolgáltatók közül kit mennyiben terhel a felelősség azért, hogy egyes civilszakemberek és lakóközösségek szerint a távhő mérő óráinak ellenőrző funkcióját számos esetben kiiktatták, üzembe se helyezték.

Az külön kérdés, hogy a mérőórák leolvasása miért mutat mást egyes óráknál ledokumentálva, kinyomtatva, mint ténylegesen a mérőóra kijelzőjén.

Ezek tények, az viszont kérdés, hogy a mérések mennyire hibátlanok ilyenkor?

Mit is fizetünk meg a távhőszámlákban?!

Országbíró Zoltán fogyasztóvédelmi szakpolitikus szerint igazi oknyomozó tényfeltárás szükséges.

Egy kompenzációs kártérítési rendszert kell kidolgozni, amely elsősorban jelképes lehet.
Az önkormányzatok költségvetését nem szabad túlzottan a kártérítéssel megterhelni, ugyanakkor a jogsérelmet, amennyiben bíróság állapítja meg kompenzálni szükséges.

Jó irány, ha az ombudsmani ajánlások jogszabályba foglalása, az aktív civilszervezetek folyamatos pénzügyi támogatása megoldást talál, hogy a távhőszolgáltatás épületenként nyilvános és ellenőrzött lehessen.

A már folyamatban lévő perben a FŐTÁV együttműködésének hiánya a Polgári Törvénykönyv szabályozásával ütköző, téves magatartás.

Vidéken azonban láttunk jó példát az önkormányzat a szolgáltató részéről. Ők megértették nincs értelme leplezni a hibákat.

A távhőszolgáltatónak minden esetben, akár támogatva a civilszervezeteket, tudományos intézeteket a valós problémák megoldását kellett volna elősegíteni, kell elősegítenie.

2008. évben a fogyasztói károkozások okait a média segítségével fel kell tárni haladéktalanul.
Forrás: MTI