Alföldi és a terhes színésznők

A józsefvárosi önkormányzat képviselő-testülete Seress Zoltán színművészt nevezte ki március 1-jével a Bárka Színház élére a múlt szerdai ülésén. A színház korábbi igazgatójának, a Nemzeti Színház újonnan megválasztott igazgatójának, Alföldi Róbertnek a h

„Előttem az utódom”, kezdte kissé álmosan Alföldi Róbert a Bárka Színházban tartott sajtótájékoztatót, melyet a régi és új színházigazgató közösen tartott. Seress Zoltán jövőképéről már olvashattak itt a Hírextrán, most Alföldi Róbert is elmondja gondolatait.



A Bárka az elmúlt két évben visszakerült a budapesti vérkeringésbe, ezért fontos volt, hogy olyasvalaki vegye át a színház irányítását, aki tudja, mi történt ott az elmúlt időszakban, és akiben a társulat is megbízik – kezdte Alföldi.

Ezek szerint Seress Zoltán ilyen személy?

Névjegy
1967-ben született. Gyermekkorát Dunapatajon és Ordason töltötte. Zenei általános iskolába járt, hegedülni és zongorázni is tanult. Már kiskorában elhatározta, hogy színész lesz, ezért is döntött úgy, hogy a szentesi Horváth Mihály Gimnázium drámatagozatán folytatja a tanulmányait. A gimnázium után egy évet volt katona, majd 1987-ben elsőre felvették a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára. Horvai István és Kapás Dezső osztályába került, akik elismerten az ország legjobb színészpedagógusai. Negyedéves korában Népköztársaság Ösztöndíjas lett. 1991-ben még főiskolásként eljátszotta Raszkolnyikovot (Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés) a veszprémi Petőfi Színházban, amivel azonnal felhívta magára a figyelmet. 1992-ben az ország legnagyobb prózai társulata, a Vígszínház szerződtette. Volt Rómeó (Shakespeare: Rómeó és Júlia), Ivan Karamazov (Dosztojevszkij: Karamazov testvérek), Artúr (Mrozek: Tangó), Oscar Wilde (Kaufman: A nagy szemérmetlenség). 1995-ben kezdett el rendezni (Trisztán és Izolda – saját adaptáció) és már ezzel a munkájával nagy vihart kavart. 2000-ben úgy döntött, szabadúszó lesz, és megvált a Vígszínház társulatától. Színészi és rendezői karrierjét ezután is töretlenül folytatta.1998-tól 2002-ig az RTL Klub Jó Reggelt! című műsorának egyik műsorvezetője, ami meghozta számára az országos népszerűséget. Azóta folyamatosan látható különböző televíziós csatornákon. Volt már önálló műsora, szerepelt kabaréban, az MTV-n egy órás beszélgetéseket készített hazánk legnagyobb színészeivel. Rendezőként már minden műfajban kipróbálta magát: rendezett musicalt az Operettszínházban, operettet Szegeden, operát (Szeged, Miskolc és Budapest), bábjátékot a Budapest Bábszínházban, ír táncshow-t a Tháliában, divatbemutatót és videóklippet is.Hobbija a festészet, első önálló kiállítása 1999-ben nyílt, festményei olyan kelendőnek bizonyultak, hogy egészen 2005-ig minden évben folyamatosan kiállított valamelyik nagyobb galériában.

Forrás: wikipedia.org
Igen, a legfontosabbnak azt tartom, hogy olyan emberekkel dolgozzunk együtt, akikkel egyet tudunk érteni, aki tudja azt, hogy milyen emberfeletti munka folyt itt. Úgy szoktam mondani, hogy Zoli volt a „szakszervezeti klubelnök”. Nem mondom, hogy nem voltak vitáink, de valahogy éppen emiatt tudom azt mondani, hogy ő ezt meg tudja csinálni. Amikor elhatároztam, hogy pályázok a Nemzeti Színház Zrt. vezérigazgatói posztjára, a legfontosabb az volt, hogy előtte megbeszéltük, mi legyen a Bárka Színházzal.

Folytatni fogja az általad elkezdett munkát?

Azt nem mondom, hogy folytatni fogja, miközben valahol persze, hogy a folyatásról van szó. Egészen biztos, hogy más művészi arculat is meg fog jeleníteni a színházban.

Az önkormányzat döntését hogy fogadtad?

A VIII. kerületi önkormányzat - az én életemben már másodszor -, végtelenül korrektül és normálisan állt ehhez az ügyhöz. Ennek az igazgató váltásnak a hivatalossá tétele múlt szerdán meg is történt, a taggyűlés jóváhagyásával március 1-től a Bárka Színház Kht. igazgatója Seress Zoltán lesz.

A színház költségvetés megegyezik majd az eddigi tervekkel?

Ez az összeg, amit két évvel ezelőtt az önkormányzat öt évre előre garantál egy x összeg, évenként y-nal növelve. De ez nem titok, mondom számszerűen. Tavalyelőtt 60 millió volt, tavaly 62 és az idén 64 millió forint. Így szólt a még általam megkötött szerződés, hogy ezt a két milliós emelést hosszú távon garantálják. A Bárkával kapcsolatban minden évben felröppen valami, most talán már eljutottunk oda, hogy az önkormányzatnak is hosszú távú tervei vannak a színházzal.

Szó volt arról, hogy magaddal viszel embereket a vezetésből is.

Igen, a két színház működését tekintve, igaz hogy elviszek pár embert, de ők ugyanúgy dolgoznak még a Zolival is. Ebben a keresés, átadás, átvételben ők is ugyanúgy részt vesznek és az a jó, hogy megpróbálunk közösen megoldást találni a dolgokra.

Márciustól Seress Zoltán a Bárka igazgatója, július 1-től te vagy a Nemzetié. A két időszak között mit fogsz csinálni?

Aludni. Én 8 évet mindenféle munkaszerződések nélkül éltem. Már most is ugyanúgy dolgozom a Nemzeti Színházban, mint a Bárkában. Ez nem poszt kérdése, de elkezdtem ott is "működni". Nagyon fontos, hogy legyen egy megbízási papír, ami pontosan rögzíti azokat a pontokat, ami a jogkörömet tartalmazza. Idefelé jövet is pont Jordán Tamással beszéltem telefonon és érdekes, hogy az a fajta normális, munka és emberi viszony, ami a Zoli és köztem van, az ugyanúgy működik a Tamással is. Bármennyire is nagyobb intézmény, akármilyen „vihar van a biliben", teljesen normálisan tudunk együttműködni.

Ebben az évben még kettőt rendeznél a Bárkában, ezek lesznek?

Csak az egyik valósul meg, a Don Carlos című Schiller-darab bemutatója, amit februárra tervezünk. Kacsóh Pongrác János Vitéz című előadásának júniusra jelzett premierje azonban elmarad. Az utóbbi változásnak azonban nem csak ez az „itt igazgató, ott igazgató” helyzet az oka.

Hanem?

Próbálom finoman fogalmazni… Erről még nem szeretnék nyilatkozni. De egy hét múlva már szívesen.

A távozásod a Nemzetibe érinti a Bárka színészeit?

Igen érinti, de nem sok embert. Zolival azt beszéltük meg, hogy a Bárkás színészekkel elkezdünk együtt beszélgetni, majd külön-külön. De ez március közepéig a Nemzetiben is meg fog történni. Érdekes, szerintem én vagyok az egyetlen rendező, akinek a munkája alatt ennyi színésznő lett terhes. A lányok sorra jelentették be, hogy gyereket várnak. Ezzel jócskán okoztak fejtörést.

Mikorra áll össze teljesen a színészgárda?

Valahol szerintem alapszabály, hogy az igazgatónak február végéig, március elejéig illik közölni a társulatban lévő színészekkel, hogy mi a helyzet a munkájukkal. Ez fog történni most is.