Születésnapi Bacsó film

A magyar filmművészet fél évszázadának szinte minden produkciójához volt valami köze - nyilatkozta a 80 éves Bacsó Péter, akit januári születésnapja alkalmából faggattunk pályafutásáról. Most fejezte be legutóbbi filmjét, novemberben pedig megjelent az él

Ebbe a gazdag kiállítású kötetbe két DVD is belekerült: A tanú és a Te rongyos élet, mert ezek a tragikomédiái aratták a legnagyobb sikert a közönség körében.

A rendező elárulta, jó érzéssel tölti el, hogy a közismerten sokáig dobozba zárt alkotása, A tanú egyes mondatai, kifejezései, szlogenjei, a filmtől függetlenedve, átkerültek a népnyelvbe.

"Vannak filmek, amik szerencsés csillagzat alatt születnek, amikor minden összejön. Ilyen volt A tanú is és a Te rongyos élet is. Éreztük, amikor csináltuk, hogy stimmelnek a dolgok, mindenki jó kedvvel dolgozik. Mind a két filmet az jellemezte, hogy nagy örömmel készült" - magyarázta, s hozzáfűzte, hogy a Te rongyos élet azért áll különösen közel a szívéhez, mert a szégyenteljes kitelepítések korszakának és az operett világának ötvözetével sajátos műfajt teremtett.

"A legjobb filmjeim legjellemzőbb vonása a furcsa kötéltánc tragikum és komikum között" - magyarázta az egész pályafutását jellemzően végigkísérő szatirikus hang jelentőségét.

A betegsége miatt kicsit megkésve ünnepelt születésnap alkalmából telefonon nyilatkozó művész felidézte A tanú szereplőválogatását is. Kállai Ferenc felkérése nem volt kérdéses, mondta, de Őze Lajos előtt többekkel is készített próbafelvételt.

"Aztán sokat dolgoztam vele, szinte minden filmemben szerepelt, zseniális színésznek tartottam. Sajnos szinte a kezeim között halt meg a Hány az óra, Vekker úr? forgatásakor. Kifejezetten neki szántam ezt a filmet. A forgatás közben tudtuk, hogy meg fog halni. Folytassuk vele a filmet, ameddig él, vagy pedig abbahagyjuk? Ez volt a kérdés, de tudtuk, hogy ha abbahagyjuk, akkor abba fog belehalni. Ez életem legtragikusabb dilemmája volt" - emlékezett a színészre.

Bacsó korábbi munkáiban is gyakran reagált az egyes korszakok karakteres jelenségeire vagy furcsaságaira. Most is újságot olvasva bukkant a Majdnem szűz című film témájára: EU-s menedzserképző tanfolyamot hirdettek korábban prostitúcióból élő lányok átképzésére.

"Megragadta a képzeletemet ez a groteszk ellentmondás" - mesélte röviden felvázolva, hogy a filmben egy árva lány története elevenedik meg, akit elárul és utcára kényszerít az egyetlen ember, akihez ragaszkodik, ám "végül mégis megpróbál kitörni a mókuskerékből, ahova sorsa beszorította".

"Kegyetlenül realista, de ez is többször átfordul a groteszkbe és a komikumba" - jellemezte Bacsó hozzátéve, hogy reméli, a nézők a lélegzetelállító képek után képesek lesznek felszabadultan nevetni a film humoros jelenetein.

A produkció utómunkálatai még folynak, ezért a közönség csak a Filmszemle után, a forgalmazó tájékoztatása szerint március végén láthatja majd. A főszereplő Urbankovics Juli tehetségét ecsetelve a rendező elmondta, hogy úgy érzi Máté Gábor tanítványa komoly sikert fog aratni ebben a filmben.

Bacsó nemcsak rendezőként, dramaturgként, forgatókönyvíróként és producerként (évtizedekig volt a Dialóg Filmstúdió vezetője), hanem tanárként is ezer szállal kapcsolódik a magyar filmélethez. Több mint ötven éve oktat az egykori főiskolán, ma már egyetemen, ahol még tanársegédként kezdte a munkát.

"Büszke vagyok rá, hogy rendezőnemzedékek nőttek fel a segítségemmel. Most azt tanítom, aminek tanúja vagyok: magyar filmtörténetet. Az utolsó ötven év talán minden filmjéhez volt valami közöm, úgyhogy nagyon közelről ismerem ennek az ötven évnek a történetét" - mesélte.

A magyar film jövőjével kapcsolatban az zavarja, hogy nem lát határozott irányt, ami felé halad: "Rendkívüli módon atomizálódott a magyar filmgyártás" - világított rá, és a multiplex mozik és tévécsatornák világának filmes túlkínálatára utalva elmondta, hogy aggasztónak látja a magyar filmek sorsát.

"Az a véleményem, hogy biztosan reformra szorul a magyar filmterjesztés, mert a mostani szituációban, különösen állami támogatás nélkül, az a film, amely nem jut be egy multiplex moziba, tulajdonképpen elveszett" - hangsúlyozta.

Harminc éve barátja és legközelebbi munkatársa, operatőre Andor Tamás, a Bacsó Filmkönyv egyik szerzője nyilatkozta, hogy azért került életműinterjú a kötetbe, mert a rendező nem volt hajlandó megírni a visszaemlékezéseit.

"Bevallom őszintén, lustaságból. Úgy éreztem, hogy egyszerűbben, gátlástalanabbul tudok élő nyelven beszélni, mintha leülnék és elkezdenék fogalmazni. Ha az ember maga ír, már formálja a mondatokat, már vigyáz, mérlegeli, hogy mit mond, így pedig szabadabban mesél" - válaszolta a telefonban Bacsó.

Az életmű még nem fejeződött be, hiszen bár egészségi állapota jelenleg nem teszi lehetővé, a filmes csak egy "csillagszóró gondolatra" vár, amely miatt ismét érdemes a felvevőgép mögé állni.
Forrás: MTI