Nagysebességű Európa

A párizsi kormány tárgyalásokat kezdeményezett a francia-belga-német Thalys konzorciummal, hogy teremtsenek nagysebességű vasúti összeköttetést Brüsszel és Strasbourg között, megkönnyítendő a két város között rendszeresen ingázó európai parlamenti képvise

Régóta beszédtéma uniós berkekben, hogy mi szüksége van két székházra az Európai Parlamentnek. A legtöbb EU-intézmény központja Brüsszelben található, és a parlament ottani, eddig is hatalmas épületét tovább bővítik. Éppen a minap döntöttek úgy, hogy az egyik új épületszárnyat Antall Józsefről nevezik el.

A testület azonban évente 12 alkalommal Strasbourgban tart négynapos plenáris ülést, amikor is a vezérkar, a személyzet, valamint mind a közel nyolcszáz képviselő - munkatársaival együtt - átvonul a francia városba. Kiszellőztetnek, hétfő délutántól csütörtök délig üléseznek, majd visszamennek Brüsszelbe.

Mindennek egyetlen "logikus" magyarázatát lehet találni: a franciák ragaszkodnak ahhoz, hogy náluk is legyen székháza egy tekintélyes EU-intézménynek.

Ráadásul július 1-től Franciaország adja az unió soros féléves elnökségét. Párizsban most arra gondoltak, vonzóbbá kellene tenni az európai képviselők számára a strasbourgi utazást. Autóval fárasztó, hagyományos vonattal hosszadalmas, repülővel pedig - beleszámítva a reptérre kijutást, majd onnan a bejutást - szintén macerás. Ott van viszont a nagysebességű vonat (TGV), a franciák büszkesége.

A tervek szerint már a nyártól üzembe állítanak egy olyan szupergyors szerelvényt, amely kizárólag a strasbourgi ülésnapok reggelén indul Brüsszelből, először Párizs felé veszi útját, majd három és fél órával a brüsszeli indulás után begördül a strasbourgi pályaudvarra. Párizs-Roissy (Charles de Gaulle) repülőterén technikai megállót iktatnak be: mozdonyvezetőt kell cserélni. Csütörtök délután aztán a vonat ezt az utat megteszi visszafelé, mindezt tehát évente 12 alkalommal. A vonatot csak EU-alkalmazottak, illetve európai képviselők vehetik majd igénybe.

Forrás: MTI