Fiala vendégei mégsem ugrottak egymásnak

Miért nem kell ragasztani a matricát? Utazzunk-e Kenyába? Hogy áll az M6-os? Iszik vagy vezet? Ezekre a kérdésekre kereste Fiala János ma reggeli műsora a választ. A Kelj Fel Jancsiban a Pont FM 88.1-en Fiala beszélgetőpartnerei Winkler Virág András, Lutt

A ma reggeli Kelj fel Jancsiban Fiala János első beszélgetőpartnere Winkler Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs főnöke volt. A téma, amiről még nem beszéltek eleget az e-matrica és a leendő elektronikus díjszedés.

Fiala első kérdései között szerepelt, hogy amennyiben nem kell kiragasztani „azt az izét”, akkor mivel igazoljuk a matrica meglétét. Illetve hogyan alakulnak az árak és a fogyasztási várakozások?

Winkler Virág András: A matricás rendszer nem változott. Vannak, akik számára az e-matrica félreérthető. Nem csak sms-ben vagy interneten lehet megvásárolni, hanem ugyanúgy, mint eddig a benzinkútnál, és az ügyfélszolgálatnál is. Változás annyi, hogy a vásárló vásárláskor csak egy ellenőrző szelvényt kap, de matricát nem. Így nincs mit kiragasztani.

Fiala: Az e-matrica egyébként mit jelent?

Winkler: Továbbra is ugyanazt, mint eddig, de ténylegesen nincs semmiféle matrica, csak az ellenőrző szelvény.

Fiala: Na, ez egyre jobb.

Winkler elmondta azt is, hogy az időpontot, a rendszámot és a díjkategóriát kell tartalmaznia az ellenőrző szelvénynek. Egy évig kell megőrizni, azért addig, mert egy év az elévülési ideje a bliccelésnek. Árban nincs változás. Nem emelkedett, annak ellenére, hogy 71 km-re bővült az autópálya szakasz. A D4-es kategória csökkent, mert ennek euroban van az ára, és csökkent az árfolyam.

Hallgatói kérdésekre is válaszolt, így került szóba, hogy mikortól lehet szakaszra venni matricát. Winkler Virág András elmondta, hogy ez már évek óta tervbe van véve, de ez a matricás rendszer elégé merev. 2009-re a teherautók számára bevezetik az elektronikus díjszedést.

Következő vendégei Luttenberg László, aki az egyik utazási iroda ügyvezető igazgatója, valamint Suha György, nagykövet. Téma a kenyai helyzet. Alaphír: nem javasolt utazási célpontnak nyilvánította a Külügyminisztérium Kenyát, az országos méretű tömegtüntetések miatt.

Luttenberg László elmondta: komoly veszteség, hogy nem utaztathatnak oda, de ha az utas vállalja, és tudomásul veszi a körülményeket, akkor mehetnek. Demokrácia van, nem lehet megszabni, ki hova menjen. Ugyanakkor kötelességünk tájékoztatni mindenkit a kinti körülményekről. A turistákat még semmilyen atrocitás nem érte Kenyában. A nyomornegyedekben vannak a problémák, ezért az utasok sok esetben, csak a híradásokból értesülnek a történtetekről. A szállodákban biztonságban vannak, a meghirdetett programokat mindenhol megtartják. Ennek ellenére, természetesen az utasforgalmunk visszaesett.

Suha Gyögy egyetértett Luttenberggel. Noha ő is tudja, hogy jól nézne ki, ha a két vendég egymásnak esne, de ő osztja az igazgató úr véleményét. Szerinte is kicsit túl van dimenzionálva ez a kérdés, a biztonság szempontjából. Suha hozzátette, komoly válság van Kenyában, nem szabad alábecsülni. Vannak mellékhatásai a gazdaságra nézve is, hiszen a turisták nagyon sok pénzt visznek be az országba.

A műsor harmadik vendége Béni Gyöngyi, kommunikációs vezető a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. részéről. Az autópálya építés nehézségeiről, konkrétan az M6-os városi szakaszról beszélgettek.

A gondok nem csökkentek, hanem szaporodtak ezen a szakaszon, 2005. óta – kezdte Béni Gyöngyi. Az M6-os városi szakaszt úgy kell elképzelni, mint ha a nagykörúton szeretnénk autópályát építeni. A beépítettség olyan nagy, hogy ez valóban komoly szakmai kihívás. Közel egy évet vett igénybe az ingatlanok megvásárlása és a telephelyek költözése. Valamint a közművek engedélye is sok időbe telt.

Fiala: A kivitelezőt terhel valamilyen pénzfizetési kötelezettség a csúszás miatt?

Béni: Nem, mert ezek rajta kívülálló okok.

A Kelj fel Jancsi utolsó vendége Komáromi Endre, rendőrezredes volt. Vasárnaptól szigorúbb ellenőrzések és szankciók várnak az ittas vezetőkre. A hallgatók e témával kapcsolatban telefonálhattak, s rögtön az első kérdés arra irányult, hogy a konyakmeggyet kimutatja-e a szonda?
Komáromi: A kérdés teljesen jogos. Az alkoholszondák a szeszes italra vannak specializálódva, de bizonyos mérték alatt nem mutatják ki a fogyasztást. Egyébként is, több kiló csokoládét kell elfogyasztani ahhoz, hogy az alkoholszint megjelenjen.

Fiala: A KRESZ mindenkire vonatkozik? De mit vesznek el például egy biciklistől?

Komáromi: Igen, mindenkire. A kerékpáros, vagy lovaskocsi vezető éppúgy nem lehet részeg, ha úton van. Rájuk szabálysértési bírságot lehet kiszabni, mivel vezetői engedélyük nincs, így nincs mit elvenni.

A jogosítványt tehát hétfőtől, mindenkitől el kell venni, aki alkoholos befolyásoltság alatt vezet.

A műsor további részleteit is megtudhatják, ha a reggeli adás, szerkesztett változatát meghallgatják ma éjjel a Pont FM 88.1 rádión.
Forrás: Pont FM 88.1