A népzenei képzésről

Az ír, a svéd, a finn és az osztrák felsőfokú népzenei képzés gyakorlatából, tapasztalataiból kaphattak ízelítőt a magyar szakemberek a Művészetek Palotájában pénteken rendezett tanácskozáson, amelyet abból az alkalomból szerveztek, hogy ebben a tanévben

A konferencia alapötlete a Művészetek Palotája világzenei programjainak szerkesztőitől, Lökös Csabától és Marton László Távolodótól ered, akik korábban Finnországban megismerkedhettek az Európa egyik legnagyobb zeneművészeti egyetemének számító Sibelius Akadémián folyó népzenei képzéssel, Kristiina Ilmonen tanszékvezető munkájával.

"Nagyon erős benyomásokat szereztünk az ott folyó képzésről - mondta el az MTI-nek Marton László Távolodó, hozzátéve: ezért javasolták, hogy a Budapesten hosszú várakozás után elindult tanszékkel rendezzenek szakmai konferenciát az európai gyakorlat mélyebb megismerésére.

Írországból, Svédországból, Finnországból és Ausztriából érkeztek előadók, akik különböző hagyományú, de elismert egyetemeket képviseltek. Az írországi Limerickben például egy új központ jött létre 1996-ban: a Zenei és Tánc Világakadémián, amelyen ma 400 hallgató tanul, a bolognai követelményeknek megfelelően van úgynevezett bachelor és master képzés is.

Mint Sandra Joyce, az egyik alapító elmondta, a növendékek a nyári táborokban egészíthetik ki ismereteiket a hangszerekről, az ír néptáncról, ezek találkozásáról a kortárs művészettel.

Mivel a hallgatók egynegyede más európai országokból érkezik Limerickbe, másfél tanéven át ír nyelvet is kell tanulniuk - tette hozzá Sandra Joyce, a nyelv fontosságát hangsúlyozva.

A képzés széleskörű, nemcsak hangszeres és vokális tanulmányokat, hanem üzleti-vállalkozási, illetve hangtechnikai kurzusokat is teljesítenek az egyetemisták. Sok élő előadást hoznak létre, az egyetem tehát nem elzártan, hanem a város felé nyitottan működik.

Hasonló nyílt működésről számolt be Sven Ahlba:ck is, az 1771-ben alapított Svéd Királyi Zeneakadémia tanszékvezetője. Mint mondta, Svédország sok bevándorlót fogadott be, a lakosság húsz százaléka érkezett máshonnan, ezért is lényeges a képzés sokfélesége.

Az akadémiának ma 600 nappali szakos diákja van, mivel a hallgatói létszámot korlátozták a kvótarendszer miatt, a népzenei szak helyeiért, különösen master képzésben, komoly harc folyik minden évben - mutatott rá Sven Ahlba:ck, megjegyezve, hogy náluk sem csak az előadóművészi profil áll a középpontban.

Kristiina Ilmonen azt hangsúlyozta, hogy régen várták a budapesti szak létrejöttét, mert komoly együttműködésre számítanak. A Sibelius Akadémián régóta tanítanak népzenét, de az önálló szak itt is később, 1983-ban jött létre. Jelenleg hatvan master fokozatú hallgató és tizenöt doktorandusz készül tanulmányai befejezésére. Helsinkiben is tanulhatnak a zeneakadémián a 18 évesnél fiatalabb különleges tehetségek, akárcsak Budapesten. A Sibelius Akadémián sem csak "akadémikus" képzés folyik, hanem riporterek, kutatók és hangszerkészítők is lehetnek a növendékekből - tette hozzá a tanszékvezető.

Forrás: MTI