Nepomuki Szent János forog az ereklyetartóban

Itt egy új híd, ott egy másik terve. Csak úgy kapkodhatjuk a fejünket, lassan tényleg hosszában betonozzák le a Dunát. Nem lennénk hűek magunkhoz, ha nem lenne köztük olyan, amit már évtizede tologatunk magunk előtt mint szkarabeusz a ganéglóbuszt, vagy o

„A híd egy építmény, amelyen valamely út, vasút, csatorna vezet át átívelendő völgy, vízfolyás vagy más közlekedési akadály egyik oldaláról a másikra. Úgy, hogy az áthidalt völgy, vízfolyás vagy közlekedési vonal számára az építményben a kellő számú és nagyságú nyílás szabadon maradjon.”  (Wikipedia)



Híd a semmibe

A régi szép időkben még Ferencz Józsefről nevezték el a hidakat. Ma már Dunaújvárosi-, Pentele- és M8-as hídról beszélünk. Beszélünk róla de nem használjuk. Naponta négyezren hajtunk fel rá. Nyilván azért csak ennyien, mert autópálya, vagy közlekedési folyosó közel s távol nincsen. Hiába szólítják M8-as hídnak, arra még egy ideig csak nagyzási hóbortból hallgathatna a füleivel, még ha „kosárfülek” is azok. Annak ellenére, hogy főleg a két part települései közötti forgalmat veszi a hátára, a túlsó oldalra igyekvőknek matricát kell váltani a használatához. Országunk büszkesége, hogy ilyen szerkezetben, ilyen hosszú hidat még nem építettek sehol a világon. Átadása körül sokat mondogatták, hogy a semmiben függ. Azóta inkább azt hallani: a semmibe tart.

Híd ami szétválaszt

A Szekszárdi Duna-híd kedvelt apropója volt a politikai csatározásoknak. Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere (a híd az Orbán-kormány alatt épült) azzal vádolta az építkezés befejezésekor regnáló Medgyessy Pétert, hogy az átadási ünnepséget azért halsztották el, hogy kedvére belegabalyodhasson egy szép átadó-beszédbe. Biztos telítve volt a D-209-es határidőnaplója.



Azután, hogy az Állami Számvevőszék megállapította: a híd nagyjából tizedével került többe a reálisnál, mert közbeszerzés hiányában nem érvényesült a piaci verseny árleszorító hatása, már nyilván kevesebben tülekedtek a nemzeti szín szalaghoz párnán felkínált ollóért. A tapasztalatok szerint a forgalom zöme továbbra is földvári – a Sió és a Duna bajai szakaszának szabályozójáról elnevezett – Beszédes József hídon és a bajai Türr István hídon bonyolódik. Az okok között leginkább azt sejtik, hogy az alföldi oldalon itt is hiányzik az úthálózat. Eddigi hatása az új hídnak annyi, hogy Szekszárdon megnövekedett a teherforgalom.

Két szomszédpart

Több változat is felmerült már a Duna-kanyarban építendő új hídra. A Vác-Szentendrei-sziget-Tahitótfalu a Vác-Dunabogdány és a Szob-Visegrád változatok versengenek egymással. Nem meglepő, hogy Vác az első változatot pártolja, hiszen annak keleti hidfője a város déli részére esik, így a főváros felé tartó forgalom elkerüli. Dunabogdány ellenzi a települést érintő megoldásokat, mert szeretné vízbázisként hasznosítani a Dunabogdányi öblöt. Szob támogatja egy a túlparttal összekötő híd ötletét, mert az idegenforgalom fellendülését várja attól. Verőce a Vác északi részét Dunabogdánnyal összekötő tervre teszi az esküt, a Szobi változatot az Esztergomi átkelő közelségével indokolva annak szükségtelenségét. A Parlament végül a Vác-Tahitótfalu között ívelő hidat fogadta el, a budapesti agglomeráció rendezési tervével együtt.



A Colbert-hid

Az M0-s körgyűrű olyan mint a 4-es metró. Évtizedek óta tervezzük, és vicceket kreálunk róla. A hozzá tartozó – Budapestet északról elkerülő – híddal sincs ez másképp. Mindenki akarta, de senki sem. És mindenki arrébb tenné a szomszédhoz, ha tehetné. Komoly feladat elé állítja a tájékozatlan környezetvédőt, napokig pakolgathat érveket az átellenes serpenyőkbe, hogy és miként szennyezi jobban a környezetet. Ha lecsatlakozik a Szentendrei-szigetre, vagy ha nem, ha Újpesten van a pesti hídfő, vagy ha nem, ha Budakalászon inkább erre, vagy inkább arra vezet az út hozzá. Vagy ha továbbra is a fővároson keresztül rongyolnak az autók és kamionok. Végül azt a változatot fogadták el, hogy maga a Megyeri híd nem, de egy kis híd összeköti a szigetet, e terv szerint Szentendrével. Újpest berzenkedik, és már arra készül, hogyan tartsa távol a nehezebb gépjárműveket az utcáitól. Óbudán követhetetlen számú terv készült arra, hogy és merre, föld alatt, föld felett, vagy mindkettő csatlakozzon az M10-es az épülő hídhoz.
Jelenleg itt is úgy fest, hamarább lesz híd, mint autópálya. A tervek szerint ősszel már járható lesz a soknevű M0-s híd, ami majdnem Chuck Norrisról lett elkeresztelve. Igaz, a 10-es és 11-es utakat összekötő autóúthoz még egy engedély sincs készen. A három rivális útvonaltervezetről előbb részletes hatástanulmányt készít a a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., s ha a hatóság kiadta a környezetvédelmi engedélyeket, akkor dönthet a Gazdasági és Közlekedésfejlesztési Minisztérium. A Levegő Munkacsoport egyik változatot sem támogatja, álláspontjuk szerint: "Elfogadhatatlan, hogy az M3-as autópályáról és a 2-es útról beözönlő kamionforgalmat rászabadítsák Budára és a pilisi településekre. [...] Az északi híd megépítése Budapest legfontosabb és legjobb minőségű ivóvízbázisát veszélyezteti, azok védőövezetén halad át. Ezt tiltják a jogszabályok is. [...] a Levegő Munkacsoport szakértői bebizonyították: a térség közlekedési és környezetvédelmi gondjai csak a városi és elővárosi tömegközlekedés jelentős javításával, a kamionforgalom racionalizálásával, az áruszállítás vasútra való átterelésével, valamint az M0-s keleti szakaszának - a gödöllői átkötés nyomvonalán történő - megépítésével lehet enyhíteni.”
A hidat végül mégsem Stephen Colbert amerikai humoristáról fogják elnevezni, aki 17 millió szavazattal nyerte meg a névadó versenyt. Simonyi András, hazánk washingtoni nagykövete saját műsorában kereste fel a showmant és gratulált neki a győzelemhez, ugyanakkor felhívta a figyelmét arra a körülményre, hogy egy feltételt még nem teljesített: előbb meg kell halnia, mert élő személyről nem lehet a műtárgyat elnevezni. Colbert egy magyar útlevéllel lett gazdagabb és tízezer forinttal, amit arra kapott, hogy legyen mit elköltenie, ha abban a városban jár, ahol majdnem hidat neveztek el róla.