Nem tudjuk, mikor reklamálhatunk

A vásárlók negyven százaléka érzi úgy, hogy nem tartják tiszteletben a jogait, de csak minden harmadik reklamál, ha nem foglalkoznak panaszaikkal a kereskedők - derül ki az Európai Unió fogyasztói szokásokat vizsgáló internetes felméréséből.

Az EU fogyasztói szokásokat vizsgáló november-decemberi internetes felméréséből kiderül, hogy a vásárlók még mindig nincsenek kellően tisztában azzal, hogy mikor és milyen esetben reklamálhatnak a vásárlást követően. A megkérdezettek 41 százaléka érezte úgy, hogy a kereskedők gyakran nem tartják tiszteletben a jogaikat, ennek ellenére ezt mégsem teszik szóvá. Csupán harmaduk érvényesíti gyakran a jogait, egyötödük nem találkozott egyáltalán ilyen jellegű problémával.

Indoklás nélkül csak a távollévők között kötött szerződés, - például internetes vásárlás - vagy üzleten kívül kötött szerződés - például házaló kereskedő, utazással egybekötött termékbemutató - esetén vihetjük vissza a terméket, és kérhetjük vissza a vételárat. Bolti vásárlás esetén, ha a termék hibás, a kereskedő köteles megjavíttatni vagy kicserélni a terméket, ha ezeket nem tudja teljesíteni, vissza kell fizetnie a vételárat a vásárlónak. Ezzel szemben a válaszadók túlnyomó többsége úgy gondolta, hogy joga van visszavinni a terméket amennyiben boltban vásárolt, hasonló arányban szavaztak az internetes, és csak ötödük voksolt helyesen a házaló ügynöktől való vásárlásra.

A válaszadók csaknem 90 százaléka felvenné a kapcsolatot az utazási iroda helyi képviselőjével, ha tengerpartra néző szoba helyett egy szürke falra nézne az ablak nyaraláskor. Ilyen esetben valóban ez a legjobb megoldás, az utazási iroda köteles ugyanis rendelkezésre bocsátani egy olyan telefonszámot, amellyel külföldön is lehet érni egyik képviselőjüket. Vitás esetekben mindig jegyzőkönyvet kell készíteni, ez később hasznos lehet. A válaszadóknak csak a 8 százaléka követelne kártérítést.

A több mint 4000 fő bevonásával történt online felmérés ahhoz a fogyasztóvédelmi kampányhoz kapcsolódik, melyet Meglena Kuneva az Európai Unió fogyasztóvédelmi biztosa indított Magyarországon 2007. október 11-én. A kampány célja a magyar állampolgárok tájékoztatatása az itthon és más uniós tagállamokban megillető fogyasztói jogaikról. A kampány 2008. júniusáig tart.
Forrás: FH