Újévi hangverseny a MüPában

Hagyományteremtő szándékkal rendez újévi hangversenyt a Művészetek Palotája. Míg Bécsben Johann Strauss muzsikája szól az újév első napján, Budapesten Haydn nagyszabású oratorikus alkotása, A teremtés hangzik majd el két előadásban: délután a gyermekeknek

A hagyományteremtő újévi koncertet kezdeményező Fischer Ádám karmester az Osztrák-Magyar Haydn Zenekarral és a Magyar Rádió Énekkarával készül az ünnepi eseményre.

Haydn oratóriuma a gyermekek számára is érthető zenei nyelven meséli el a világ teremtésének bibliai történetét. A kisebbek számára a német nyelven előadott, magyarul feliratozott teljes kompozíció azonban fárasztó lenne, ezért őket a délután 4 órakor kezdődő ifjúsági előadásra invitálja Fischer Ádám.

Az oratórium keresztmetszetszerű, egy órába sűrített előadása közben maga a karmester meséli el a gyerekeknek, hogy éppen miről hallanak.

A felnőtteknek szervezett esti előadáson szólistaként Veronica Cangemi, John Mark Ainsley és Florian Boesch lép fel az Osztrák-Magyar Haydn Zenekarral és a Magyar Rádió Énekkarával.
Az argentin Veronica Cangemi, aki szopránt énekel, a XVII. és XVIII. századi operák előadásának egyik specialistája, számos nemrég felfedezett Vivaldi-opera főszerepét énekli. A bariton, Florian Boesch az egyik legnevesebb énekpedagógus, Edita Gruberova mestere, Ruthilde Boesch unokája. A brit tenor, John Mark Ainsley 2007-ben elnyerte a londoni Royal Filharmonikusok Társaságának díját.

Haydn nagyszabású oratorikus alkotása, A teremtés olyan mű, amely meseszerű, derűs kifejezőeszközökkel meséli el a világ keletkezését, Milton Elveszett paradicsom című eposzának szövegére alapozva. A szöveget angolból németre van Swieten báró fordította, aki Haydn mellett Mozart és Beethoven pártfogója is volt. A darabot 1798-ban, óriási sikerrel mutatták be Haydn vezényletével Bécsben.

Hamarosan Budán is megismerhette a közönség: 1800. március 8-án, amikor József nádor és Alekszandra Pavlovna orosz nagyhercegnő esküdött egymásnak örök hűséget, a lakodalmi ünnepség egyik fő eseménye volt az első Bécsen kívüli előadás.

Az oratórium annyira népszerű lett, hogy 1820-ban utcát is elneveztek róla: Budán az Alkotás utca mind a mai napig a Haydn-mű címét őrzi, annak idején ugyanis a Die Schöpfungot az "alkotás" szóra fordították - mutatott rá többször is Fischer Ádám.

Forrás: MTI