Káosz Bukarestben

Szamárháton gyorsabban célhoz érhetne a bukaresti autós ezekben a hónapokban, mégis mindenki makacsul ragaszkodik ahhoz, hogy négykerekűjével közlekedjen, megbénítva a közlekedést a közmunkálatok miatt egyre szűkülő városi utcákon.

Az utóbbi időben gyakorlatilag összeomlott a román főváros felszíni közlekedése, a dugók kilométeresek, és a nagy kereszteződésekben keresztül-kasul akadályozzák egymást a haladásban az autók. Egy idő után megjelenik az idegesen füttyögő rendőr, ilyenkor kicsit jobban döcög a "karaván", de akkor is fél napokat tölt az ember az utastérben.

Miért záródott el ennyire a román főváros közlekedési érrendszere? A város számos pontján feltúrták az utat, egyes utcáknak a fele hosszában van feltörve és kiásva. Az aszfaltot ugyanis fel kell újítani, de előtte a földalatti csatorna- és kábelrendszert is ki kell cserélni.

Más kérdés, hogy senki sem érti, miért tart ez ilyen sokáig. Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök például legnagyobb ellenfelének, Traian Basescu államfőnek a politikai klientúrájára mutogat. Egyik beszédében kijelentette: a káosz a Cotroceni-palota (az államfői hivatal) támogatását élvező "aszfaltkirályoknak" köszönhető.

Szerinte néhány útépítő cég szerezte meg az összes fővárosi megrendelést, miközben nem rendelkeznek sem megfelelő munkaerővel, sem technikai felszereltséggel. Helyszínek tucatjain kezdik meg a munkát, de nem győzik, áthelyezik a munkacsoportokat, csúsznak a határidőkkel.

Az autók mennyisége is hirtelenszerűen növekedett. Az év első kilenc hónapjában Romániában körülbelül tízezer, gyárból frissen kikerült autóval többet adtak el, mint tavaly egész évben, összesen 265 ezret. Az említett időszakban 52 százalékkal nőtt az eladott importautók száma is 2006 hasonló időszakához képest, ami azt jelenti, hogy több mint 146 ezer jármű talált így gazdára.

Brüsszel nyomására az ország kénytelen lesz enyhíteni a csillagászati összegeket kitevő regisztrációs adón. Egyes becslések szerint ez tovább ösztönzi a használt autók behozatalát.
Mindent összevetve tehát a pénzéhes, de tőkeszegény "királyok" és a keréken guruló, kényelmes szokásaikat feladni nem akaró "alattvalók" egyaránt felelősek a lehetetlen állapotokért. i utcákon.
Forrás: MTI