Enyhébb szigorítás kell

A közlekedési pontrendszer mérsékeltebb szigorításáról és egyúttal a végrehajtás, az ellenőrzés következetességének javításáról beszélt több ellenzéki és kormánypárti honatya is az alkotmányügyi bizottság keddi ülésén.

Hankó Faragó Miklós, a bizottság szabad demokrata alelnöke arról beszélt, hogy a parlament előtt fekvő javaslathoz képest "mérsékeltebb" szigorításra lenne szükség. A szabályok következetes betartatása a megoldás, nem pedig a durva szigorítás, ami önmagában többnyire nem vezet eredményre. Ebből a szempontból indokolatlanul szigorú a javaslatnak az a része, mely szerint két súlyos közlekedési szabályszegés már a jogosítvány elvételéhez vezethet.

Répássy Róbert, a bizottság fideszes alelnöke szintén az "ésszerű" szigorításról beszélt. Szerinte nem a pontrendszernek, hanem inkább a közlekedési morálnak a csődje okozza a sok balesetet.
Mindenféle pontrendszernél többet érne 30 kilométerenként egy-egy sebességmérő kamera az autópályákon. Az ellenőrzés, a törvények betartatása a fontos - vélekedett a fideszes politikus.
Ugyanakkor voltak olyan képviselők, akik a pontrendszer erőteljes szigorítását szorgalmazták.
Az alkotmányügyi bizottságban a képviselők párthovatartozástól függetlenül egyetértettek abban, hogy a közlekedési morál ma Magyarországon elfogadhatatlan, tragikusan rossz, csak azon volt vita, hogy ezt miként lehet megváltoztatni.

Az eredeti törvénymódosító javaslat a közlekedési szabálysértésért adható büntetőpontok számát 3-ról 6-ra, a bűncselekményért adhatót pedig 7-ről 10-re emelné. A pontokat 2 év helyett 3 évig őriznék az autósok. A jogosítványt továbbra is 18 büntetőpont elérése esetén vennék el. Ilyen, a rendszer bevezetése óta eltelt évek során, összesen 331 esetben történt. Büntetőpontot összesen félmillió autós kapott.

Balsai István és Csampa Zsolt fideszes képviselők önálló indítványt nyújtottak be a büntető törvénykönyv olyan tartalmú módosítása érdekében, hogy a baleset helyszínén elkövetett lopás, függetlenül az értéktől és az elkövetés módjától, bűntett legyen, amely három évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.

Balsai István a bizottság keddi ülésén elmondta: a javaslat célja a balesetek helyszínére kivonuló mentő- és tűzoltóautók, illetve az abban lévő felszerelések, értéktárgyak fokozott büntetőjogi védelme, ugyanis az utóbbi időben elszaporodtak a sérelmükre elkövetett lopások. Például fosztogatják a Markó utcai mentőállomás közterületen parkoló járműveit, és előfordult, hogy azért vált használhatatlanná egy koraszülöttmentő, mert ellopták belőle a berendezéseket.

A szaktárca munkatársa a javaslatban foglalt célokkal egyetértett, de a módszert nem támogatta. Az alkotmányügyi bizottság egyes kormánypárti képviselői az ellenzékkel együtt szavaztak, többen pedig tartózkodtak, de a bizottság többsége így sem támogatta az indítvány tárgysorozatba vételét.

Forrás: MTI