Megszavazták Schmitt jelentését

Óriási többséggel megszavazta az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén, kedden Schmitt Pál (Fidesz-MPSZ), a Magyar Olimpiai Bizottság elnökének jelentését, amely a sportnak az oktatásban betöltött, illetve betöltendő szerepéről szól.

Az 590 igen, 56 nem szavazattal, 21 tartózkodás mellett elfogadott jelentés szerint az iskolai testnevelés legalább heti háromszori kötelezővé tétele és támogatása segítene a gyerekek immár egynegyedét érintő elhízás visszaszorításában, és az önfegyelmet, a szolidaritást, a toleranciát is erősítené.

Az indoklás egyebek között az elhízás riasztó méreteivel igazolja a téma fontosságát: "az elhízás - különösen a fiatalok körében - egyre növekvő európai elterjedése nyugtalanító, és egyben súlyos közegészségügyi probléma. Az Európai Unióban a túlsúlyos és elhízott gyermekek száma a becslések szerint évente több mint 400 ezerrel nő, növelve a már túlsúlyos európai népesség tizennégymilliós táborát".

A szöveg szerint "az iskolai testnevelés az egyetlen olyan tantárgy, amelynek célja az egészséges életmódra történő felkészítés, és amelynek középpontjában a gyermekek teljes körű, testi és szellemi fejlesztése áll". Emellett "olyan fontos társadalmi értékeket közvetít, mint a tisztesség, az önfegyelem, a szolidaritás, a csapatszellem, a tolerancia és a tisztességes verseny".

A jelentésben az EP azt is kéri, "hogy az egészségfejlesztés kiemelt helyre kerüljön az iskolák és óvodák pedagógiai programjában", a tagállamok "folytassanak tájékoztató kampányokat az egészséges életmód szükségességéről, a rendszeres testedzés fontosságáról és az egészségtelen táplálkozáshoz kapcsolódó egészségügyi kockázatokról a szülők és gyermekeik számára nagyon fiatal kortól kezdődően".

A parlament a testnevelés-tanítás fejlesztését, minőségi sportlétesítmények építését, a fogyatékos tanulók számára is elérhető sportlehetőségek biztosítását is várja a tagországoktól, valamint az esélyegyenlőség biztosítását.

Az előző nap lefolytatott vitában Schmitt Pál kiemelte: "A fiatalokra jellemző inaktív életmód, a mozgásban szegény mindennapok kompenzálásaképpen nem engedhetjük meg magunknak, hogy egy ilyen egyszerű, de mégis hatásos eszközt, mint a testnevelésóra, elhanyagoljunk."

Rámutatott, hogy az uniónak számos eszköz áll rendelkezésére, hogy javítson a helyzeten. Külön üdvözölte, hogy a múlt hónapban jóváhagyott európai uniós reformszerződésben a tagországok vezetői "felruházták az uniót a sporttal kapcsolatos kezdeményezés jogával".

Megemlítette, hogy az Európai Bizottság számos programot dolgozott ki az egészséges életmód elterjesztése és az egészséges táplálkozás terén, azonban szerinte hiányos a koordináció ezek között, és a végrehajtásban nagyobb szerepet kell kapniuk a testnevelő tanároknak, sporttal foglalkozó szakembereknek és az edzőknek.

A bizottság sportról szóló fehér könyve - azaz javaslatcsomagja - és akcióterve a magyar olimpiai bajnok szerint helyes irányba mutat. Fontos ugyanakkor, hogy az edzők és testnevelők mobilitását és megfelelő képzettségüket elősegítsék, a sportszervezetek közti hatékonyabb együttműködést segítsék.

Azt is javasolta, hogy az elmaradott régiók pályázhassanak ilyen célú támogatásokra az uniónál.
A strasbourgi vitában Ján Figel, az Európai Bizottság e témáért is felelős tagja egyetértett azzal, hogy az iskolai testnevelés hatékonyságát és szerepét növelni kell. Kiemelte, hogy jövőre a tagországokban kidolgozzák azokat az iránymutatásokat, amelyekre a testedzés épül.

Mint a biztos mondta, elindultak azok a programok, amelyek alapján a testnevelők képzését és a tornatermek felszereltségét javítani tudják, és léteznek már lehetőségek a sportjellegű nemzeti célkitűzések uniós támogatására is.

A vitában felszólaló EP-képviselők elsöprő többsége üdvözölte és fontosnak nevezte a jelentést, úgy vélték, az jó alapot ad a diákok egészségesebb életre neveléséhez. Egyetértettek azzal, hogy már az iskolában meg kell alapozni az egészséges és magas színvonalú életvitelt, és ebbe a szülőket is be kell vonni.

Forrás: MTI