Megnézzük, hogy mit veszünk

A vásárlók csaknem háromnegyede megnézi az élelmiszerek szavatossági idejét, az adott termék összetevőire viszont csak alig több mint felük kíváncsi a visegrádi országokban, azaz Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban.

A Tárki és az Image Factory közös kutatása szerint a budapestiek a legtudatosabb fogyasztók: 85 százalékuk viszonylag rendszeresen megnézi, nem vesz-e véletlenül romlott ételt. A vidéken élőknél 75 százalékos ez az arány. 

A magyarok 77, a csehek 76, a lengyelek és a szlovákok 75-75 százaléka ellenőrzi többé-kevésbé rendszeresen az élelmiszerek szavatossági idejét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, minden harmadik lengyel és magyar, illetve minden ötödik cseh és szlovák nézi meg, ehető-e még az az étel, amit levett a polcról.

A csehek 55, a magyarok 53, a lengyelek 51, a szlovákok 50 százaléka olvassa el az össztevőket tartalmazó címkét. Vagyis átlagosan minden negyedik magyart nem érdekli, pontosan mit is eszik meg. Csehországban például minden hetedik vásárlóra lehet azt mondani a felmérés alapján, hogy kevésbé tudatos vásárló.

A magyaroknál ez a kutatás is megmutatta, hogy a nők gondosabbak és körültekintőbbek vásárláskor a férfiaknál. A magyar nők 82, míg a férfiak 72 százaléka ellenőrzi rendszeresen az ennivalók szavatossági idejét. Ha az életkort vizsgálják: 10 magyar fiatalból és középkorúból 8 rendszeresen ellenőrzi a szavatossági időt. A nyugdíjasoknál kevesebb, 10-ből 7 teszi ezt.

Az élelmiszerek összetevőit inkább azok ellenőrzik, akiknek magasabb az iskolai végzettségük. Több mint másfélszer annyi diplomás figyel oda arra, mit is eszik meg, a legfeljebb 8 általánost végzett vevőkhöz képest - derül ki a felmérésből.
Forrás: FH