Emeljék a szeszes italok adóját

A szeszes italok adójának emelését és az italreklámok további korlátozását szeretné elérni egy brit alkoholellenes kampányszövetség. A 24 egészségügyi szervezetből álló AHA (Alcohol Health Alliance), amelyet a brit orvosi kamara (RCP) vezet, úgy véli, hog

 Az AHA (és az RPC) elnöke, Ian Gilmore professzor úgy véli, az alkoholt is ugyanúgy kellene kezelni, mint a kábítószert.

A szervezet többek között arra szólít fel, hogy este 9 előtt egyáltalán ne szerepelhessen italreklám a tévében. Az AHA adatai szerint naponta 13 gyerek kerül alkoholmérgezéssel kórházba a szigetországban.

Nagy-Britanniában az ital okozta elhalálozások száma megduplázódott az utóbbi 15 évben. Míg 1991-ben 4144-en hunytak el túlzott alkoholfogyasztás következtében, addig 2005-ben már 8386-an. A májcirrózisos esetek száma is ugrásszerűen megnőtt ugyanebben az időszakban. A kampánycsoport szerint az alkoholadó 10 százalékos megemelésével az alkohol okozta halálesetek száma 10-30 százalékkal csökkenthető lenne.

A brit bioetikai bizottság az Egészségügyi Világszervezet (WHO) következtetéseire hivatkozva azzal érvel, hogy csak az italáremelés, valamint a reklám és a hozzáférhetőség korlátozása lehet hatékony megoldás.

Az Alkohol árt elnevezésű civil szervezet adatai szerint a brit boltokban az italárak a 90-es évek közepe óta gyakorlatilag nem emelkedtek.

A brit sör- és pubszövetség ugyanakkor úgy véli, hogy az italok további megadóztatása csak a választékot csökkentené, mivel a britek így is Európa második legmagasabb alkoholadóját fizetik.
Forrás: FH