Az Anyegin mint homoszexuális szerelmi dráma

Homoszexuális történetként vitte színre Pjotr Iljics Csajkovszkij Anyegin című operáját a lengyel színház fenegyereke, Krzysztof Warlikowski Münchenben. A Mindenszentek előestéjén tartott premieren a közönség fele pfujozott, a másik fele bravózott.

Az előadást vezénylő Kent Nagano, a Bayerische Staatsoper főzeneigazgatója kénytelen volt letenni a karmesteri pálcát, és megvárni, míg a nézőtéren elcsitulnak a kedélyek.

Az eredeti operában (Alekszandr Puskin verses költeménye alapján) Anyegin egy mindentől megcsömörlött cinikus fővárosi aranyifjú, aki visszautasítja egy vidéki nemes kisasszony, Tatyjana szerelmét, elcsábítja legjobb barátja, Lenszkij kedvesét, majd párbajban megöli Lenszkijt.

A lengyel rendezésben Anyegin és Lenszkij melegek, akiknek problémájuk van saját szexuális identitásukkal. A halálos végű párbaj pedig egy szomorú motel franciaágyában zajlik.

A rendező, Warlikowski abból indult ki, hogy a 19. századi orosz zeneszerző maga homoszexuális volt. A színre állításban pedig Ang Lee Túl a barátságon című Oscar-díjas filmjéből merítve az 1960-as évekbe helyezte a történetet, csőnadrágos férfiakkal, miniszoknyás nőkkel és fekete-fehér tévékészülékekkel. De vannak a színen félmeztelen cowboyok is, akik homoerotikus tánccal delejezik Anyegint, egy másik jelenetben transzvesztita férfikar táncol.

A Rzeczpospolita ((zsecsposzpolita)) című lengyel konzervatív napilap pénteken erőltetettnek nevezte a rendezés homoszexuális vonalát, de elismerően méltatta a nosztalgikus orosz hangulat megidézését.
Forrás: FH