Felemás siker a modernizált darab

Második évadjában nagy sikerrel került ismét reflektorfénybe a bajor Állami Operaházban Kent Nagano főzeneigazgató Csajkovszkij Anyegin című operájával. Krzysztof Warlikowski lengyel rendező lendületes színpadra állítással debütált Németországban, de a pu

A 45 éves Warlikowski a Moszkvában először 1879-ben bemutatott opera cselekményét 1960 végére helyezte át, fekete-fehér televíziós képernyővel, térdnadrágos férfiakkal, rövidszoknyás nőkkel és rikító színekkel. Az elhangzott párbeszédek is illettek a naptár előrehaladásához. Az állami operaház énekkarának tagjai hol farmernadrágban és pólóban jelentek meg, hol estélyi ruhában és úgy is, mint statiszták.

Warlikowski a puskini cselekményt Csajkovszkij életére vetítette ki, akiről elterjedt, hogy homoszexualitása okozta lelki problémáit. Ennek megfelelően Anyegin fantáziálásának valóra váltásául a balettkar férfitagjai transzvesztitáknak öltözve jelentek meg a színpadon vagy mint félig meztelen cowboyokat táncoltatta őket a színpadon és kettős ágyak fölött. A jelenet, amelyet talán szándékosan a szünet utánra iktattak be, megosztotta a közönséget, amelynek egy része hangosan pfujolt, másik része pedig lelkesen brávózott.

Ami a szereplőket illeti, a főszerepben Michael Volle mutatkozott be és erőteljes bariton hangján szólaltatta meg Anyegint. A Szibériában született és Moszkvában énekesnővé kiképzett Olga Gurjakova számára Tatjana alakítása álmainak netovábbja volt. Életében először ezzel lépett operaszínpadra és azóta énekelte a milánói La Scala operaházban, Párizsban és Berlinben is.

Végül is Ulrich Peters, a Ga:rtnerplatz-i városi színház intendánsa ezekkel a szavakkal foglalta össze véleményét az előadásról: "Szenzációs Anyegin, szenzációs Tatjana, szenzációs Gremin - és bizonyos részleteiben nagyon érdekfeszítő, de egyúttal bizonyos részleteiben dagályos rendezés".

Forrás: MTI