Elegük van a sztrájkból

Hétfőn délután (15 órakor) jár le a német mozdonyvezetők újabb ultimátuma. Bérkövetelésük hangsúlyozására októberben már háromszor sztrájkoltak a vasutasok, több 10 millió eurós anyagi kárt okozva a vasúttársaságnak, Deutsche Bahn AG-nak.

Idén ősszel egy 3 órás, majd egy egész napos munkabeszüntetést követően, múlt csütörtökön és pénteken összesen 30 órára bénult meg Németországban az S-Bahn és regionális vasúti forgalom. A mozdonyvezetők érdekvédelmi szervezetének, a GDL-nek a múlt heti akciója 2,7 millió ingázót érintett. Összesen 18 ezer szerelvény nem közlekedett.

A legkisebb, csupán 30 ezer tagot tömörítő vasutas ágazati szakszervezet 31 százalékos béremelési követelésével, a sorozatos munkabeszüntetéssel még a vasúti foglalkoztatottak jelentős része sem ért egyet. A német lakosság is mind kevesebb szimpátiával figyeli a sztrájkot. Abban nincs vita, hogy a mozdonyvezetők, havi átlag 1.900-2.200 eurós (mintegy 475 ezer- 550 ezer forint)bruttó fizetése - napi 12-14 órás munkaidővel - túl alacsony.

A munkaadók egyszeri, 2 ezer eurós ( mintegy 500 ezer forintos) támogatási ajánlatát és a bérek 10 százalékos megemelését a GDL nem tartja megfelelő tárgyalási alapnak. A Deutsche Bahn AG nem hajlandó több pénzt adni, és már jelezték, hogy az eddigi sztrájk több 10 millió eurós anyagi veszteséget okozott a Német Vasútnak, az erkölcsi kárról nem is beszélve.

A mozdonyvezetői sztrájk kiterjesztéséről a távolsági és teherforgalomra, pénteken dönt a bíróság. Korábban ugyanis nem engedélyezték, hogy a városközi, a nemzetközi és a tehervonatok vezetői beszüntessék a munkát.

A sorozatos sztrájk miatt már a környezetvédők is panaszkodnak: a megnövekedett gépjármű forgalom miatt egyre súlyosabb gondot jelent a szmog és gyakoribbak a karambolok is az utakon.
Forrás: FH