Elégia 1956 premier a MüPában

Az Új Dimenzió Műhely a londoni, moszkvai és kolozsvári premier után szombaton Budapesten, a Művészetek Palotájában is bemutatja a Szabados György és Babits Antal kompozícióiból készült Elégia 1956 című album anyagát - közölte Bércesi Barbara szerkesztő c

A koncerten felhangzó szerzeményekből kettő Szabados György zongoraművész, öt pedig Babits Antal filozófiatörténész és klarinétos alkotása. A művekben a szabadság és az elnyomás élményének improvizatív zenei lenyomata szólal meg - tette hozzá a szerkesztő.

Mint arra rámutatott, az Új Dimenzió Műhely tagjai - Szabados György, Klenyán Csaba (klarinét), Jávorka Ádám (brácsa) és Babits Antal - nagyon széles mezőn mozognak zenei téren.
Zenéjük túllép minden korábbi tapasztalaton és módszeren. Játékuk nem egyszerű fúziója a dzsessznek vagy a kortárs zenének, hanem a születés, azaz a pillanatnyi teremtés misztériumába való beavatás - fogalmazott Bércesi Barbara.

A négy, világhírű zenészből álló formáció először 2003-ban mutatkozott be a közönségnek, és azóta számos fesztiválon lépett fel Magyarországon és külföldön egyaránt.

Szabados György 1963-ban tartotta első szólóestjét a szabad zenei improvizáció jegyében. A legendás Kassák Klubban volt a Kortárs Zenei Műhely vezetője. 1972-ben elnyerte a San Sebastian-i Fesztivál szabad zenei nagydíját. Itthon 1983-ban Liszt-díjjal, 1995-ben Neufeld Anna-díjjal, 2000-ben Magyar Művészetért-díjjal tüntették ki. 2000-ben a Magyar Jazz Szövetség neki ítélte a Szabó Gábor-életműdíjat.

Babits Antal klarinétművész hosszú ideig játszott duóban Lajkó Félix bőgősével, Lőrinszky Attilával. Stílusára meghatározó hatást gyakorolt az, hogy éveken át részt vett Szabados György zenei műhelymunkájában, rendszeresen fellépett a Kassák Klubban, az Egyetemi Színpadon és a Fiatal Művészek Klubjában, de emellett kortárs színházi darabokhoz, filmekhez, performance-okhoz is készített zenét.

Jávorka Ádám - a szerkesztő megfogalmazása szerint - a budapesti elektronikus zenei világ egyik legérdekesebb művésze, aki filmekhez és kortárs táncszínházi előadásokhoz komponált és játszott hangzó anyagot.

Klenyán Csaba klarinéttanulmányait többek között Balogh József és Kovács Béla növendékeként végezte. Nagy hatást gyakorolt rá Kurtág György, Eötvös Péter és Dukay Barnabás művészete. Fontosnak tartja a kortárszene interpretálását, repertoárja mintegy négyszáz művet ölel fel.
Forrás: MTI