Párizs még mindig a divat fővárosa

A GfK Csoport a Wall Street Journal Europe megbízásából 2007. március-május időszakban végzett felmérést Európa 19 országában és az Egyesült Államokban a 15 évesnél idősebb korosztály körében a divatról és stílusról.

A válaszadók több mint egyharmada (34 százalék) úgy tartja, hogy egyértelműen a párizsiak öltözködnek a legstílusosabban - különösen a franciák maguk vélekednek így (51 százalék), de a kelet-közép-európai országok - így Lengyelország (50 százalék), Csehország (49 százalék) és Magyarország (49 százalék) lakosaiban is ez a kép.

A várakozásoknak megfelelően az olaszok többsége (36 százalék) az olasz divatfővárost, Milánót választotta a kérdésre, mely városban öltözködnek a legstílusosabban, körükben csupán 24 százalék voksolt Párizsra, egyenként 8-8 százalék Rómára és Londonra, a nyugat-európai összesítésban harmadik helyezett városra. Párizst a második helyen egyértelműen Milánó követi összesítésben 10 százalékos szavazati aránnyal, mely Nyugat-Európában 19 százalék volt - ez Hollandiában elérte a 29 százalékot, Görögországban a 27 százalékot, Belgiumban pedig a 22 százalékot. Az olaszoknak - mint azt korábban említettük - 36 százaléka tartja a milánóiakat a legstílusosabbnak öltözködés terén.

A felmérésben résztvevő országok közül a harmadik legtöbb szavazattal London (7 százalék) városa végzett a harmadik helyen a stílusversenyben. A franciák az összes válaszadó átlagánál magasabb - 13 százalékos - arányban gondolják úgy, hogy London a legdivatosabb, míg maguk a britek körében 12 százalék ez az arány. Az átlagnál magasabb százalékban osztják e véleményt a svédek (10 százalék), a dánok (9 százalék) és a magyarok (9 százalék). Összesítésben Róma a negyedik helyezett (6 százalék), ám ennél magasabb arányban tartják a legdivatosabbnak az olasz fővárost Ausztriában (11 százalék), Görögországban (12 százalék) és Dániában (11 százalék).

Érdekes az a "hazafiság", ami Oroszországban, Svédországban, Lengyelországban és Törökországban tapasztalható - az oroszok és svédek 13-13 százaléka, a lengyelek és törökök 10 százaléka saját fővárosát tartja - Párizs után - a második legdivatosabbnak. A megkérdezettek mintegy 35 százaléka számára nagyon fontos, vagy valamennyire fontos az, hogy a legújabb divatirányzatnak megfelelő ruhát viseljen. A divatkövetést Kelet-Közép-Európában és Oroszországban fontosabbnak tartják az emberek, mint akár Nyugat-Európában, akár az Egyesült Államokban. A mi régiónkban a divatos öltözködés az önmeghatározás egyik eszköze.

A felmérés eredményei azt mutatják minden országban, hogy a nők azok, akik inkább szeretnek a legújabb divat szerint öltözködni: 40 százalékuk figyeli és követi a trendeket, míg a férfiaknál ez az arány 30 százalék. A divatkövető férfiak és nők aránya között mintegy 15 százalékpontnyi különbség figyelhető meg Svédországban, Ausztriában, Oroszországban és Németországban, ami kifejezetten jelentős. A korral jellemzően egyre alábbhagy a divatkövetés: míg a 15-29 éves korosztály mintegy fele fektet hangsúlyt arra, hogy a legújabb divat szerint öltözzön, addig arányuk a 30-49 éves korosztályban 36 százalék, az 50 éven felüli korosztályban csupán 23 százalékot ér el.