Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter közleménye

A Magyar Nemzet 2007. október 10-i számának "Az EU tud a botrányokról" című cikke azt sugallja, hogy az uniós pénzek felhasználásának ellenőrzése hazánkban nem kellően szigorú.

Ezzel ellentétben az uniós támogatások odaítélésének és elköltésének szabályosságát egymásra épülő és egymást is ellenőrző, garanciákkal körülbástyázott rendszerek felügyelik. Emiatt a visszaélések legnagyobb része kizárható. Az esetlegesen előforduló szabálytalanságok felderítése Magyarországnak elemi érdeke, hiszen ha az Európai Unió tárja fel a szabálytalanságot, visszaveszi a támogatást.

Az Európai Csalásellenes Hivatal (OLAF) 2006-ban a huszonöt tagállamban 430 ügyet vizsgált, ebből 4 volt magyar szabálytalansági vizsgálat. Az erről szóló jelentés jelenleg is elérhető a szervezet honlapján. A hazánkban vizsgált szabálytalansági ügyek közül egyik sem fejlesztési ügy, mezőgazdasági, vám- és adóügyi kérdéseket vizsgáltak.

A NFÜ a jogszabályok alapján 2006-ban hivatalból 124 ügyben indított vizsgálatot, ezekről részletes jelentésben tájékoztatta az illetékes uniós hatóságokat. A tájékoztatás alapján az OLAF nem tartotta szükségesnek, hogy fejlesztési forrásokkal kapcsolatban külön vizsgálatot rendeljen el. Az NFÜ vizsgálatok az esetek többségében még nem fejeződtek be. Amennyiben kiderül, hogy a szabálytalanságok bűncselekményt jelentenek, a vizsgálatot a hivatal felfüggeszti és az eljárást a rendőrség folytatja le.

Az uniós programok és a hozzájuk kapcsolódó intézményrendszer a magyar gyakorlatban sok esetben szigorúbb ellenőrzés alatt áll, mint az uniós elvárás.

Az első szűrőt a támogatási rendszer felépítése jelenti, ugyanis az uniós támogatások kifizetése mindig utólagos. Csak abban az esetben kapja meg a pénzt a nyertes pályázó, ha szabályszerűen hajtja végre beruházását és erről rendszeres időközönként be is számol.
A hazai ellenőrzési rendszer többszintű.

Első szinten a pályáztatók ellenőrzik a végrehajtási folyamatot. Ez részben a bekért dokumentumok alapján, részben pedig a helyszínen, véletlenszerűen történik.

A második szintet az intézményes ellenőrzési módok jelentik: minden közreműködő szervezetnél is működik belső ellenőrzés, a forrásgazda Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pedig szigorúan felügyeli magukat a pályázató szervezeteket is. Ezen felül a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal legalább a projektek 5 százalékát ellenőrzi, és erről beszámol az Európai Bizottságnak. A KEHI az irányítási és ellenőrzési rendszerek vizsgálatáról is rendszeresen küld jelentést a brüsszeli bizottságnak.
Végül az Állami Számvevőszék, az Európai Bizottság és az Európai Számvevőszék is vizsgálja az intézményrendszer egészét: a pályáztató szervezeteket, minisztériumokat, az irányítási és ellenőrzési rendszert. Az ellenőrzések célja például az olyan esetek megtalálása, amikor az uniós vagy a hazai jogszabályok megsértésével indokolatlan kifizetések történnek a közösségi vagy a nemzeti költségvetésből.

A tagállamok az OLAF-nak a tízezer eurót meghaladó szabálytalanságot vagy annak gyanúját akkor jelentik, ha egy illetékes közigazgatási vagy bírósági szerv írásban megállapította azt. A bejelentési kötelezettség független attól, hogy a szabálytalanság megállapítása még vitatható, illetve korrigálható-e.

A programok megvalósítása során a közreműködő szervezetek, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a Pénzügyminisztérium rendszeresen szabálytalansági jelentéseket készítenek, ezeket negyedévente az OLAF koordinációs iroda összesíti és továbbítja az Unió központjába. A KEHI évente összesíti az elvégzett ellenőrzések eredményeit.

Az uniós tagországoknak is érdeke, hogy maguk tárják föl az esetleges visszásságokat, hiszen ha maga a tagállam fedezi fel és jelenti a szabálytalanság tényét, akkor lehetősége van arra, hogy a pénzt visszakövetelve a szabálytalanul felhasznált összegeket más célokra felhasználja. Ha azonban az EU fedezi fel a szabálytalanságokat, visszakövetelheti a szabálytalanul felhasznált összegeket és ennyivel csökken az ország támogatási összege.

Forrás: MTI