Új sorompók érkeznek

Összesen hatvankét baleset történt idáig 2007-ben vasúti átjárókban Magyarországon. A hatvankét balesetből tizenhét végződött halállal. A MÁV adatai szerint hiába a fénysorompó, a baleseteket legtöbbször -97 százalékban - a közúton közlekedők felelőtlensé

Utoljára szerdán reggel történt halálos vasúti baleset: negyed kilenckor egy kerékpárost gázolt el a Vácról Budapestre tartó személyvonat a XV. kerületi egyik átjáróban. A vasúttársaság a balesetek elkerülése érdekében folyamatosan fejleszti az átjárók biztonsági rendszereit.

A sorompó fejlesztési program részeként 2007-ben már átadták az ország első elektronikus sorompó-berendezését Balatongyöröknél. Eger-Felnémetnél kedd óta egy új nyíltvonali sorompó üzemel. Sorompó-korszerűsítést is tartalmazott Komárom állomás új elektronikus biztosítóberendezése, az irányítórendszert június végén helyezték üzembe. Márciustól Vecsésen is új elektronikus vasúti berendezés működik. A szomszédos Vecsés-Kertekalja megállóhelyen új gyalogos fénysorompó létesült.

A következő évi sorompó programhoz már október elsején kiírták a közbeszerzési eljárást. A 100 milliós beruházásra november közepéig várják az ajánlatokat. A fejlesztés 51 félsorompó felszerelését és 2 új sorompó létesítését tartalmazza. Egy részük már idén elkészül, a kivitelezés végső határideje 2008 április vége. Egy másik, a MÁV által indított tenderen a már meglévő biztonsági berendezések korszerűsítésére lehet pályázni.

Ebben az évben október 10-ig 62 baleset történt vasúti átjárókban, ezek közül 17 végződött halállal. A 62 balesetből 39 olyan helyen történt, ahol volt fénysorompó, az egyáltalán nem biztosított átjárókban csak 13, a fénysorompóval és fél-csapórúddal felszerelt átkelőkben 9, a teljes sorompós helyeken 1 baleset történt. Az eddigi statisztikák alapján a balesetek 97 százaléka a közlekedők felelőtlensége és a közlekedési szabályok be nem tartása miatt történt meg a vasúti átjárókban.
Forrás: FH