Ébresztő, leszállás!

Személyre szabott "információs pultokat" állít fel kocsijaiban a Tokiót és környékét ellátó hatalmas hálózatot működtető JR East japán vasúttársaság, ezek egyebek mellett felébresztik az utast a kívánt állomásnál.

Az internetező, elektronikus leveleket író vagy mobiltelefonnal játszó, illetve mély álomba merülő utas mindennapos látvány a japán vonatokon és metrókon. Ezért döntött úgy a JR, hogy az adott járatra és kocsira vonatkozó, valós időben frissített információkat juttat el az utasok mobiltelefonjára.

A kocsiba beszállva a csipkártyás mobiltelefonnal rendelkező utasoknak csak meg kell érinteniük az információs pultot, hogy lássák az állomások listáját, ahol a vonat megáll, az érkezés időpontját. Az utasok arról is tájékozódhatnak, hogy melyik kocsiban hányan ülnek, így a kevésbé zsúfolt vagonokban kereshetnek helyet - mondta a JR East mérnöke, Macumoto Takajuki.

A rendszert ébresztővel is ellátták, amely a kívánt állomás előtt riasztja a szendergő utasokat. Ehhez mindössze csak rá kell klikkelni az ébresztő funkcióra a kívánt állomás neve mellett - mondta Macumoto.

A berendezéshez a vasúti szerelvénybe beszerelt számítógépes szerverre és minden kocsiban elhelyezett terminálra van szükség. Ezért a most közlekedő vonatokba nehéz telepíteni, de a következő években sínre kerülő szerelvények már ezt a szolgáltatást is nyújtani tudják Macumoto szerint.

A technológia megtekinthető a Tokió melletti Csibában szombatig tartó Ceatec 2007 elektronikai kiállításon.

Forrás: MTI