Óriási repedés a múzeumban

Egy repedés a főszerepléje a hétfőn megnyílt új kiállításnak a Tate Modern Galéria turbinatermében. Az alkotás egy 167 méter hosszú rés, ami keresztülfut az óriási terem padlóján és folyamatosan szélesedik, majd tátongó űrré válik.

Mint a Tate igazgatója, Nicolas Serota elmondta, a mű nem optikai csalódás. A repedést több mint öt héten keresztül helyezték a terem aljzatába.

A Shibboleth (jelszó, ismertető jel) névre keresztelt repedés alkotója, a kolumbiai Doris Salcedo szerint a fajgyűlöletet és a társadalom megosztottságát jelképezi. Az egyik oldal a fehér európaiaké, míg a másikon az összes többi faj osztozik.

Salcedo nem árulta el, hogyan sikerült megrepesztenie az épület padlóját, mivel szerinte a "mondanivaló a lényeg, nem az, hogy milyen ecsetet használ". A kérdésre, milyen mély a repedés a művésznő válasza "feneketlen" volt, majd hozzátette, "olyan mint az emberi természet".

A repedés szélesebb részeiben acélháló is látható, ami a határok átjárhatatlanságára, a bevándorlók érzéseire, a szegregációra utal.

A galéria a szokásosnál több teremőrt rendelt a kiállításra, akik arra ügyelnek, hogy a nézők ne essenek be a műalkotásba.

A Tate Modern legnagyobb termében ez a nyolcadik kiállítás. A rést 2008 áprilisában tömik majd be, de a nyoma megmarad a turbinaterem padlatán.

Az "új Tate" galéria 2000-ben nyílt meg és a világ egyik legnépszerűbb múzeumává vált. A belépés a fő kiállításra mindig ingyenes.
Forrás: FH