Nem igazságos az oktatási rendszer?

Az oktatási rendszereknek igazságosnak és befogadónak kell lenniük felépítésükben, gyakorlataikban és az erőforrás-elosztásban - derül ki az októberben nyilvánosság elé kerülő OECD-jelentésből.

A Ne legyen több iskolai kudarc! elnevezésű jelentés tíz fő szakpolitikai javaslatot terjeszt elő, amelyek csökkentenék az iskolai kudarcot és a kimaradást, a társadalmat igazságosabbá tennék, továbbá elkerülhetővé válnának azok a nagy társadalmi költségek, amelyeket a kevés alapkészséggel rendelkező, peremhelyzetbe kerülő felnőttek jelentenek - olvasható az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) által a távirati irodához szerdán eljuttatott közleményben.

A dokumentum szerint korlátozni kell a tanulók korai tudás szerinti kiválasztását, az iskolaválasztásnál pedig az esélyegyenlőség elvének kell megvalósulnia.

Az OECD-jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy a középfokú oktatásnak vonzó választási lehetőségeket kell kínálnia, a zsákutcákat meg kell szüntetni, a lemorzsolódást megelőzéssel el kell kerülni.

Biztosítani kell a második esélyt a tanulmányok folytatására, az oktatás hasznából való részesülésre.
Az ajánlások gyakorlati megvalósulását részletezve az OECD kifejti: az iskolában lemaradóknak kidolgozott, rendszeres segítséget kell nyújtani, csökkenteni kell az évismétlések számát.

angsúlyozták azt is, hogy erősíteni kell az iskola és az otthon közötti kapcsolatot, a hátrányos helyzetű szülők gyermekeit pedig támogatni kell.

A különbözőségből adódó problémákra megfelelő választ kell találni, továbbá biztosítani kell azt, hogy a migránsok és a kisebbségek sikeresen integrálódjanak a normál oktatásba - mutatott rá a tanulmány.

Mint az OECD írta, mindenki számára jó oktatást kell biztosítani, a kisgyermekkori ellátásnak és az alapfokú iskolázásnak pedig elsőbbséget kell kapnia.

A célzott erőforrásoknak a leginkább rászoruló tanulókra kell irányulnia - jegyezik meg.
A jelentés rámutat arra is, hogy az esélyegyenlőség javítása érdekében konkrét célokat kell kitűzni.
Az OECD 2004 és 2006 között tematikus vizsgálatot végzett az oktatási esélyegyenlőség témakörében. A vizsgálathoz tíz ország készített elemző jelentést: Belgium, Finnország, Franciaország, Magyarország, Norvégia, Oroszország, Szlovénia, Spanyolország, Svédország, valamint Svájc.