Még két évig előnyben a hazai fuvarozó

Magyarország 2009 április 30-ig élni kíván a közúti fuvarozókra vonatkozó kabotázs tilalmával - közölte a GKM Kommunikációs Főosztálya, az MTI érdeklődédére. A közúti kabotázs tilalma azt jelenti, hogy a nem honos fuvarozók nem végezhetnek belföldi szállí

Így például egy német árufuvarozó nem teljesíthet szállítási megbízást Magyarország területén belül Budapestről Miskolcra. Magyarország az Európai Uniós csatlakozási tárgyalások alkalmával 3 plusz 2 év átmeneti mentességet kapott a közösség közúti árufuvarozási kabotázsra vonatkozó szabályok alkalmazása alól. Az első három esztendő ez év április 30-án jár le.

Magyarország április 30-ig tájékoztatja az Európai Bizottságot arról, hogy meg kívánja hosszabbítani újabb két évre az átmeneti mentességet. Az átmeneti mentesség alkalmazására így hazánknak 2009. április 30-ig van lehetősége. A döntés előkészítése során a GKM széleskörű egyeztetést folytatott a szakmai érdekképviseletekkel.

Az MTI korábbi híradása szerint az átmeneti időszak nem zárja ki, hogy Magyarország és a többi EU-tagállam kétoldalú egyezményeket kössön a kabotázspiac fokozatos megnyitásáról. Magyarország a 2001. december 21-én tartott rendkívüli főtárgyalói fordulón zárta le az EU-csatlakozási tárgyalások közlekedési fejezetét. Magyarország 7 területen kért átmeneti mentességet vagyis a csatlakozást követő ideiglenes felmentést egyes uniós szabályok alkalmazása alól, ezek közül az egyik közúti árufuvarozási kabotázs.

A közlekedési tárca korábban azzal indokolta a kabotázs tilalom csatlakozás utáni fenntartását, hogy a 2004-ben 27.500 javarészt kisvállalkozó magyar közúti fuvarozó félt, hogy a Magyarországgal együtt csatlakozó országok szolgáltatói elviszik előlük a fuvarokat. A csatlakozási tárgyalások során a magyar kormány jelezte: elfogadja, hogy az átmenet a magyar fuvarozókra is vonatkozzon, vagyis, hogy ők se végezhessenek ezen idő alatt belföldi fuvarozási tevékenységet az egyes tagállamokban.
Forrás: MTI